Les alt for bare 10 kr!

Dette er ikke 
et kulturminne

Da NSB og 
Jernbaneverket skilte lag, falt 
historiske tog mellom alle stoler. Nå krever jernbanemiljøet at Stortinget rydder opp.

Publisert 31. juli 2019


Det gamle lokomotivet forsvinner inn i en enorm dampsky. Det er lenge siden det gikk ordinær passasjer- og godstrafikk på Krøderbanen, men hver eneste søndag i sommersesongen ruller museumstoget fra Krøderen stasjon og opp til Kløftefoss. Ombord er barn og voksne, turister og lokalkjente, barnefamilier og cowboyer.

– Vi håper å få pratet med noen her, og kanskje få bli med som statister på neste togran, sier ­Stian Kevin Tiller Thorød og ­titter frem under bremmen på cowboyhatten. 

Firerbanden hans står bakerst på 3. klassevognen med kurs mot Deadwood city på Kløfte-
foss. Der holdes westernshow i samarbeid med museumsjernbanen.


Paradokset

Krøderbanen ­åpnet i 1872, og var faktisk en kort periode en del av Bergensbanen. Da strekningen Voss-­Gulsvik ble tatt i bruk i 1908, måtte passasjerer og gods fraktes videre med dampbåt over Krøderen. Fra ­Krøderen stasjon rullet de videre ned tog til Vikersund og Randsfjordbanen.

At den gamle jernbanen fortsatt er i bruk i dag, er på tross av mye. For selv om dette har vært en museumsbane siden godstrafikken her ble innstilt i 1985, har både økonomi og fredningsvedtak manglet.
Og de to henger tett sammen:

– Det er et stort paradoks at sporet regnes som kulturminne etter loven, mens det som kjører oppå skinnegangen faller utenfor. For skal du formidle jernbane, må du kjøre tog, sier Henrik Bauck Backer, som leder avdeling Krøderbanen i Norsk Jernbaneklubb.

ANNONSE

Logg inn for å lese videre

eller

Ikke abonnent?

Nå kan du lese Vårt Land digitalt i 10 uker for 10 kr*

10 uker - 10 kr

*Abonnementet er løpende og kan sies opp når som helst. Etter prøveperioden fornyes det automatisk til rabattert pris kr 199 per måned.

Les også