Les alt for bare 10 kr!

Sjøsetter vikingskip for å drive kulturell brobygging

Stiftelsen Oseberg Vikingarv har bygget en kopi av Klåstaskipet. Nå har den fått elektriske motorer og gjøres klar for seilas mot Istanbul.

Publisert 11. juli 2019

Ved kaia ligger to små vikingbåter bak et større skip, men det skal vi ikke gi så mye oppmerksomhet sier Eivind Luthen, for det er ikke det som er selve saken.

Den heter nemlig Saga Farmann, en kopi av Klåstaskipet fra 1000-tallet. «Datidens svar på Volvo Truck» skriver Luthen i en e-post før vi kommer ned. 

Luthen er religionshistoriker og styremedlem i Stiftelsen Oseberg Vikingarv. Han mener Klåstaskipet er det mest representative av de fire vikingskipene funnet i Norge, fordi dette var et handelsskip. Det var slike fartøyer som bandt landet sammen, som seilte til Island, Grønland og Vinland, forklarer han.

Bare 40 prosent av det originale skipet er bevart.


Til bruks

Kopien er 60 fot lang, og ligger noen hundre meter fra Vikingodden, der Stiftelsen Oseberg Vikingarv har «kiosken» sin, som Luthen kaller den, en suvenirbutikk der det også går an å få informasjon om Norges vikingskip. 

Tre av de originale skipene er utstilt på Bygdøy i Oslo. Nylig har det blitt ropt varsko om at skipene sprekker opp og sårt trenger vedlikehold. Det fjerde vikingskipfunnet, Klåstadskipet, er bevart her i Tønsberg.

– Det har sovet sin tornerosesøvn på museet her siden det ble restaurert på 70-tallet, sier Luthen.

Så sant alt går etter planen skal kopien av Klåstadskipet – Saga Farmann – legge til sjøs mai neste år.

ANNONSE

Logg inn for å lese videre

eller

Ikke abonnent?

Nå kan du lese Vårt Land digitalt i 10 uker for 10 kr*

10 uker - 10 kr

*Abonnementet er løpende og kan sies opp når som helst. Etter prøveperioden fornyes det automatisk til rabattert pris kr 199 per måned.

Les også