Orgeltalenter møtes i Bodø

Å være ung organistspire kan fort bli ensomt. Bodø Internasjonale Orgelfestival bringer derfor morgendagens organister sammen for å lære av hverandre.

Reportasje

Det er hektisk nervøsitet før konserten i kirken i Bodø.

– Jo, jeg kjenner det i nervene nå! sier 17 år gamle Tove Kyvik fra Haugesund. Det har vært travle dager. De kom på torsdag, nå er det allerede lørdag, og den første framføringen skal snart skje. I morgen er det ny levering på gudstjenesten i domkirken. Nytt repertoar, nytt orgel – to ulike kirkeorgler på to dager.

Hun deltar i den årlige Bodø Internasjonale Orgelfestival (BIOF). Her får en gruppe på 11 norske og svenske ungdommer kyndig undervisning fra erfarne kantorer på millioninstrumentene i byens ulike kirker. Ungdommene kommer med ulik erfaring. Noen spiller fordi de liker det som hobby, mens andre vurderer å ha det som instrument på videregående skole. Og noen kunne tenke seg å ta det videre og senere bli organist eller kantor som yrke. Tove kunne tenke seg det.

Ikke et piano

Hun setter seg på krakken og rocker løs så hele forstadskirken i Bodø duver.

Kirkeorgelet får kjørt seg når hun jobber med en toccata av Egil Hovland. Det er tydelig at hun ikke er en nybegynner. Kantorene er begeistret og holder allerede døren åpen. Det hun spiller er langt forbi det som kreves for å komme inn på høyere utdanning i dette faget. Hun har en teknikk som tidvis er på linje med allerede uteksaminerte kandidater.

Tove har spilt kun i tre år. Og, det må sies: piano i ni år. Det er tangenter, tross alt.

– Så du er den som har spilt lengst av de på kurset?

Hun ler litt.

– Nei jeg har bare spilt i tre år.

– Ja men pianoet…

– Ja, nei altså pianoet og orgelet er ganske forskjellig fra hverandre. Det er mange som tror at hvis en kan spille piano så kan en spille orgel også. Men det er stor forskjell på å kunne spille, orgel er faktisk et blåseinstrument, opplyser Tove.

Selv om orgel og piano begge har tangenter, er orgelet et blåseinstrument og pianoet et perkusjonsinstrument. Lyden i orgelet produseres med luft når man slipper opp tangenten. I pianoet er det en hammer som slår på en streng, så man spiller på ulike måter og må bruke hendene ulikt.

Organistens sko

Pedalene er et kapittel for seg. I orgelet kommer basstonene via pedalene, og det er mange pedaler. Fotarbeidet står sentralt her. Det er da vi kommer over til organistenes sko. Man tar ikke på seg hva slags sko som helst når man skal spille orgel. Vanlige joggesko, for eksempel, er for brede. Utesko blir oppfattet som en fornærmelse.

Helst skal det være smale sko med hæler, noe slankere mot tuppen og med lærsåle, gjerne passelig slitt. Det er to trinn på pedalene, så det må være lett å holde foten på plass øverst og samtidig ha kontakt med det nederste pedaltrinnet. De øverste pedalene er smalere – med for brede sko, vil du derfor komme borti sidepedalen, og da blir det feil.

Det er pause og straks suppe. De hardt arbeidende ungdommene og deres mestere må få mat før de skal til pers på krakken. En lang, smal skikkelse kommer rytmisk steppende, stanser med et smell, faller nesten og lander med et stort smil i et par ordentlig slitte, lange sorte sko. Jeg har brukt de i flere år, sier Magnus Lange (14) fra Ås. De kosta tjue kroner.

Ungdommene spiser og koser seg, tuller, ler og diskuterer over bordet. Noen er stille og har allerede begynt å grue seg. Men konserten blir etterhvert gjennomført fint. Noen spiller sammen, andre spiller alene. Lærerne står betryggende bak og trekker i registertrekkene, knappene som gir ulike lyder. De vender noter, og hjelper til å holde styr på det hele.

Alene organist

Det nikkes blant organistene på festivalen over hvor viktig det er å kunne treffe sine kolleger, bli inspirert og få faglig utvikling. De fleste kantorene i Norge sitter spredt rundt omkring i de ulike kirkene, og jobber mye alene. På sin videregående skole er Tove den eneste som har orgel som hovedinstrument.

– Det har ganske stor betydning å få komme hit, det er jo nesten ingen som spiller dette instrumentet i Haugesund. Her kan det snakkes om hva man liker å spille, på hvilken måte, og hvordan improvisere. Her får jeg muligheten til å sammenligne meg med andre, og har ulike lærere. Vi knytter kontakter, og det føles godt å kunne være en del av dette miljøet.

Postludium 

Det er søndag. To barn har blitt døpt under gudstjenesten, og kursdeltakerne har vekslet mellom de musikalske innslagene med kyndig hjelp fra lærerne. Det går mot slutten og Magnus fra Ås drar til i postludiet så de som er i ferd med å gå ut av kirken stopper helt opp og titter fjetret opp mot galleriet. Det høres kjent ut det han spiller, men hva er det?

Jeg fant det på YouTube, sier Magnus fornøyd etter framførelsen. Det er filmmusikk, fra Pirates of the Caribbean.

Ifølge domkantor Brian Hepworth, er Magnus allerede langt forbi opptakskriteriene for høyere norsk organistutdanning. Selv har Magnus allerede en mulig plan.

– Etter internasjonal videregående skole, vil jeg til Oxford og være orgelstudent der. Det er én stilling i hvert college. Da spiller man på gudstjenesten hver søndag og leder et kor, mot at man får bo gratis. Det har jeg i hvert fall hørt av min bror, som studerer der.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Reportasje