LES VÅRT LAND FOR ÉN KRONE UT JUNI

Slik er vår Jesus

Han ble mottatt med palmegrener og hyllingsrop da han red inn i Jerusalem på palmesøndag. Så snudde det. Hvordan ser folk i Norge på Jesus i dag?

Publisert 12. april 2019

Denne helgen feires palmesøndag i kirker over hele verden, dagen da Jesus red inn i Jerusalem uken før han ble korsfestet. Evangeliene forteller at folk strødde palmegrener foran Jesus og hyllet ham som konge. Noen dager senere tok opinionen en annen retning, da folket krevde at Pontius Pilatus skulle korsfeste ham.

Mange mener at Jesus fra Nasaret er historiens viktigste person. Fremdeles vekker han sterke reaksjoner. Er Jesus virkelig Gud som ble menneske, eller er han et menneske kirken har gjort til Gud? Kan vi fremdeles lære av ham, eller bør noe av lærdommen forbli i fortiden?

Lav kirkegang, høy tro

Her til lands er befolkningen delt når det kommer til gudstro. De siste årene har det vært en tydelig trend der færre oppgir at de tror på en gud. Den nye europeiske verdiundersøkelsen, som ble gjennomført i Norge høsten 2018, viser at andelen som tror på Gud har gått fra 55 prosent i 2008 til 47 prosent i 2018. Halvparten av den norske befolkningen regner seg som ikke-troende. Når det gjelder dåp og kirkelig deltakelse er det også tydelig nedgang.

Betyr det at påskens hovedperson har mistet statusen sin blant det norske folk? Ikke nødvendigvis. Flertallet av nordmenn tenker godt om Jesus. Det viser en undersøkelse KIFO (Institutt for kirke-, religions- og livssynsforskning) publiserte i 2012. Over 70 prosent vil beskrive Jesus som «et godt menneske og en uvanlig sterk personlighet». 46 prosent deler troen på at «Jesus viste oss mennesker at Gud er kjærlighet».

– Jesus har en sentral plass i norsk religiøsitet, selv om ikke alle setter ham inn i en kristen ramme. I andre land er det høy kirkegang, men lav tro. Hos oss er det annerledes, sier professor i religionssosiologi Pål Ketil Botvar ved Universitetet i Agder.

Det er langt færre som regner Jesus som sin personlige frelser som døde for deres synder. Bare 30 prosent gir tilslutning til dette.

Sitt forhold

Hvordan vil folk selv beskrive forholdet sitt til Jesus? Hvilke ulike bilder finnes det av mesteren som red inn i Jerusalem på en eselfole? 

Vårt Land har truffet en rekke mennesker med ulike bakgrunner som forteller hvilken betydning påskens hovedperson har for dem.

ANNONSE

– Jesus har en sentral plass i norsk religiøsitet, selv om ikke alle setter ham inn i en kristen ramme. I andre land er det høy kirkegang, men lav tro. Hos oss er det annerledes.

ANNONSE
Audun Braastad / Scanpix
Erlend Berge
ANNONSE
Morten Marius Larsen
Erlend Berge
Evelyn Pecori
Evelyn Pecori
Adam Read

– Jesus gikk ikke bare til de vellykkede. Sakkeus var en toller som lurte folk, likevel stoppet Jesus opp og møtte ham.

Fredrik Axelsen treffer mange kjenninger fra fengselet som har fått et nytt og bedre liv etter et møte med Jesus.

Kommer søndag.

Les også