LES VÅRT LAND FOR ÉN KRONE UT JUNI

«Homobevegelsen må kjempe for noe mer enn å gifte seg i kirken»

Linn Tonstad er opptatt av at den skeive bevegelsen skal forsvare dem som blir stigmatisert i samfunnet. – I vår samfunnskontekst er det for eksempel innvandrere og muslimer, sier hun. I mars var hun i Norge for å introdusere skeiv teologi for masterstudenter på TF.

Publisert 09. april 2019

– Linn Tonstad, førsteamanuensis på Yale University og nylig utnevnt professor II på Det teologiske fakultet, hva er queer og hva er theology i queer theology?

– Det er to forskjellige måter å svare på det spørsmålet. Jeg kan enten fokusere på hva queer theology, altså skeiv teologi, tradisjonelt har vært, eller på hva jeg mener det burde være.

– Vi prøver begge deler.

– Tradisjonelt har skreiv teologi vært et slags apologetisk inkluderingsprosjekt. Teologer har argumentert for at det er greit å være skeiv, altså homofil, og for at det er greit at skeive gifter seg i kirken. Man har gjerne lagt til grunn en slags kombinasjon av kristen overbevisning og personlige smertehistorier.

– Har du noen eksempler?

– Man har gjerne lett i bibelske tekster og i den kristne tradisjonen for å finne elementer man kan tolke som skeive. Det har for eksempel vært mye begeistring rundt en teori fra middelalderen som sier man kan tolke forholdet mellom Jesus og sjelen som et kjærlighetsforhold. Og så er det noen teologer som snakker om Gud og Jesus som de mannlige prinsippene i treenigheten, mens Den hellige ånd, som er den minst personlige og minst viktige av de tre, har blitt sett på som et til dels kvinnelig prinsipp.

– Den katolske 1900-talls teologen Hans Urs Von Baltazar sa vel at Faderen representerte det mannlige og Jesus det kvinnelige i treenigheten?

– Han gikk ikke så langt, men han var veldig nær ved å si det, ja.

– Men du synes ikke disse argumentene er så interessante?

– Jeg argumenterer aldri for at det er greit å være skeiv. Det tar jeg for gitt. Det jeg interesserer meg for, er hvordan kristne de siste tiårene oppfører seg som om evangeliet står og faller på spørsmålet om seksualmoral. Det synes jeg er vanskelig å forstå og forsvare teologisk.

ANNONSE

Logg inn for å lese videre

eller

Ikke abonnent?

Les Vårt Land digitalt frem til 30. juni for kun én krone*.

Én krone ut juni

*Abonnementet er løpende og kan sies opp når som helst. Etter prøveperioden fornyes det automatisk, til rabattert pris kr 199 per måned.

Les også