Les alt for bare 10 kr!

Fra engler til kosmonauter

Tusenvis av svære mosaikker skjøt opp i det ateistiske Sovjetunionen, inspirert av en ­rikholdig ­kristen tradisjon. Nesten 30 år etter stormaktens fall ­prøver en ny ­bølge av mosaikkelskere å redde verkene fra glemsel og ­ødeleggelse.

Publisert 19. desember 2018

Både kristne og kommunister er begeistret for en fascinerende type kunst: mosaikk. Det er tydelig snart 30 år etter Sovjetunionens oppløsning, når interessen for østblokkens kunst nye høyder. Mosaikk som kunstform fikk stor utbredelse i Sovjet­unionen fra midten av 60-­tallet til begynnelsen av 80-tallet. De beste kunstnerne dekorerte ­offentlige rom over hele Sovjet­unionen, gjerne med enorme mosaikker.

4.000 års tradisjon

Sovjet­unionen var en ateistisk stat. Marxist-leninistisk ideologi ­hadde avløst religionen. Men en rik kristen tradisjon ligger til grunn for «mosaikk-boomen» i arbeider- og bondestaten. Den kristne inspirasjonskilden kan spores i både motiver, teknikk, materialer og funksjon, ifølge kunsthistorikeren Nini Palavandisjvili.

«Kunstnere lagde verdens ­første mosaikker for omtrent 4.000 år siden. Men kunst­formen fikk en storhetstid i det ­bysantinske riket, hvor kristen­dommen var statsreligion. Fra det sjette til det femtende ­århundret utgjorde ­mosaikker med ­kristne motiver en ­essensiell del av ­bysantinsk kultur,» forteller den 42 år gamle ­mosaikk-
eksperten.

Vårt Land møter henne f­oran et av sovjettidens fargerike kunstverk i en park i den georgiske­ ­hovedstaden Tbilisi. I mange år har Nini Palavandisjvili ­forsket på sovjetiske ­mosaikker og ­historien bak dem. Hun har ­utgitt flere bøker om temaet, den siste kom ut tidligere i år. I løpet av 2019 utgir hun dessuten en bok med arbeidstittelen Mosaics of the Soviet period in Georgia.

– Særlig i den sovjetiske del­republikken Georgia utfoldet mosaikkunstnernes skaperkraft seg. De utsmykket blant annet metrostasjoner, kur­hoteller, ­fabrikker og universiteter. ­Mosaikkene utgjorde en arena hvor myndighetene ­kunne ­formidle politiske budskap, forteller Palavandisjvili, som sammen med en gruppe ­fotografer allerede har kartlagt og dokumentert mer enn 200 verk i hjemlandet Kaukasus.

ANNONSE

Logg inn for å lese videre

eller

Ikke kunde?

Registrer deg her og les Vårt Land i 10 uker for kr 10*.

10 uker - 10 kroner

*Abonnementet er løpende og kan sies opp når som helst. Etter prøveperioden fornyes det automatisk, til rabattert pris kr 199 per måned.

Les også