Les alt for bare 10 kr!

Dahls ­hemmelige kilde

Hvorfor har så mange ­norske kirketopper gitt seg i kast med et åndelig ­treningsprogram skapt av en spansk ridder?

Publisert 01. desember 2018

‘Det synes som du alltid ber til den opphøyde Kristus, den allmektige Gud».

Kommentaren fra veilederen traff Per Arne Dahl som et slag i magen.

Han måtte bare bekrefte at hun hadde helt rett. Norges kanskje mest profilerte forkynner og kristne skribent startet alltid bønnene sine med «Herre Jesus Kristus», eller «Hellige Gud».

– Det handlet om at jeg hadde vokst opp med en far som ble veldig sentimental da han ba. Og det likte jeg ikke. Jeg synes det ble kleint og litt søtladent. Jeg ville derfor ha en real Kristus – en allmektig Gud – å be til.

Treningsprogram

Den nå avgåtte Tunsberg-biskopen er en mange lytter til. Det få vet, er at samtaler som den du nettopp leste om, i en årrekke har vært en avgjørende, hemmelig kilde i Dahls eget trosliv – helt siden tidlig på 1990-tallet.

Og han er alt annet enn alene. Det er som det har skjedd en stille revolusjon, drevet frem av ­enkeltpersoner, tilgang til ny litteratur, og ikke minst gjennom retreatbevegelsen: For i dag griper stadig flere kristne til det som kalles åndelig veiledning etter ignatiansk mønster.

Navnet viser til Ignatius av Loyola, grunnleggeren­ av jesuittordenen. Han skapte for 500 år siden et åndelig treningsprogram, en form for tros- og livshjelp som de siste tiårene har fått betydelig nedslag i det protestantiske Skandinavia.

Skjønt, det er langt fra ukontroversielt: Kritikerne ser det som en kristnet del av selvutviklings- og coachingkulturen– ­eller rett og slett som egoistisk bruk av tid, der det viktigste blir å «søke innover».

ANNONSE

Logg inn for å lese videre

eller

Ikke kunde?

Registrer deg her og les Vårt Land i 10 uker for kr 10*.

10 uker - 10 kroner

*Abonnementet er løpende og kan sies opp når som helst. Etter prøveperioden fornyes det automatisk, til rabattert pris kr 199 per måned.

Les også