Da lilla advent spredte seg i norske hjem på 70-tallet, skyldtes det både kirke og mote.
Publisert 30. november 2018
Det er tidlig november, men Illums Bolighus på Glasmagasinet midt i Oslo bugner allerede av jul. Grønt og naturmaterialer er særlig inn i år, ifølge butikkselger Marlene Nielsen. Adventsfargen lilla er det heller sparsomt med.
– Vi selger ikke mye lilla. Min erfaring er at etterspørselen har blitt mindre på de seks årene jeg har jobbet her. Når få spør etter lilla, tar vi heller ikke inn noe særlig, sier Nielsen.
Fargedesigner Dagny Thurmann-Moe har også merket trenden:
– Mange bruker heller hvitt og grått eller julerødt. Men det kan endre seg – interessen for historisk fargebruk er økende, sier Thurmann-Moe, som er daglig leder i Dagny Fargestudio.
Lilla duk er kanskje ingen selvfølge i våre dager. Men fargen lever i beste velgående i mer sakrale omgivelser. Trekker vi inn i kirken i adventstiden, er lilla like mye til stede som den alltid har vært. Skjønt – alltid?
– Bruken av fiolett i Den norske kirke har festet seg i løpet av de siste 50 årene. Den ble introdusert på 1960-tallet, sammen med de andre liturgiske fargene – hvitt, grønt og rødt, forteller Jørund Østland Midttun, seniorrådgiver i Kirkerådet.
Fargesymbolikken var del av en liturgisk bevisstgjøring som bredte seg internasjonalt på denne tiden, inspirert av fornyelsen i Den katolske kirke. Prestens stola og andre kirkelige tekstiler fikk fast farge etter kirkeåret. Inndelingen gjør det lettere å holde orden. Samtidig er det ikke snakk om noen ny oppfinnelse.
Da er det bare å logge inn
for å lese videre.
eller opprett en digital bruker.
Har du spørsmål? Kontakt oss på kunde@vl.no
Registrer deg her og les Vårt Land i 10 uker for kr 10*.
10 uker - 10 kroner*Abonnementet er løpende og kan sies opp når som helst. Etter prøveperioden fornyes det automatisk, til rabattert pris kr 199 per måned.