Logg inn

Vil ha rytmisk kirkemusikk for folket

Fra høsten kurses organister for første gang i poprytmer. En av arkitektene bak er Peter Sandwall, som nå går av med pensjon. Er den lange kirkekampen mellom orgelet og trommesettet over?

Peter Sandwall er dosent i ­musikk, med særlig vekt på rytmisk kirkemusikk. Etter 30 år som høgskolelektor ved NLA Høgskolen Staffeldtsgate, gir han seg. Det skjer samtidig med at Fagutvalg for kirkemusikk (FUM) forteller at de skal starte et nytt studietilbud for kirkemusikere i besifringslære, rytmikk og samspill i band. Sandwall har sittet i komiteen som har forberedt denne etterutdanningen, som han tror også snart vil bli en del av den obligatoriske kantorutdanningen.

– Dypest sett handler det om musikkens rolle og identitet: Hvilken grunn den skal stå på. I dette tilfelle hvilken kirkemusikalsk grunn. En organist i en kirke må være klar over sin rolle. Han er først og fremst en menighetsmusiker som står i en sosial, teologisk, åndelig, og­ ­musikalsk sammenheng, sier Peter Sandwall.

Reformert musikk

Helt fra slutten av 1960-tallet, da Ten Sing-bølgen feide inn over det norske kirkelandskapet, har diskusjonen gått om hvorvidt rytmisk musikk hører hjemme i kirken. Særlig fra organisthold var det stor skepsis, og av og til stor motstand.

Sandwall har ikke lenger inntrykk av at det er noen stor motstand mot bruk av rytmer i kirken – heller ikke fra organistene. Om organisten selv ikke liker rytmisk musikk, tror han at de fleste i den yrkesgruppen i dag likevel skjønner at rytmer er nødvendig.

– I stedet for å være så opptatt av den kulturelle verdien, altså hva slags musikk man spiller, bør organistene i stedet tenke mer på det dogmatiske og sosiale; hvordan, og for hvem, de spiller.

At noen kirkemusikere fremdeles trekker ut én periode i kirkens historie, og musikken som ble brukt da, som den eneste riktige, og kvalitativt beste, synes Sandwall er uforståelig.

– Hva er god musikk? Ja, si det... I en luthersk kirke bør man uansett kunne forvente at man også er villig til å reformeremusikken. Luther ønsket å gi musikken tilbake til folket, minner 67-åringen om.

Gjennom hele 1970-tallet var Peter Sandwall komponist og musikalsk leder for det svenske koret Choralerna, som var det ledende gospelkoret i Skandinavia. Musikalen Befriad ble en stor suksess. Koret fylte også Royal Albert Hall i London tre dager på rad.

ANNONSE

Fortsett å lese!

eller

Ikke kunde?

Registrér deg her for å prøve oss gratis i tre uker.
Abonnementet stopper av seg selv.

Prøv 3 uker gratis

Les også