Les alt for bare 10 kr!

Det provoserende korset

Bare en ondskapsfull Gud kan ha straffet sin egen sønn på våre vegne, mener unge kristne. Det eldgamle budskapet er nå på vei ut av forkynnelsen i flere miljøer.

– Personlig synes jeg det er vanskelig å tro på en Gud som straffer sin egen uskyldige sønn. Jeg får det egentlig ikke til å stemme at den type ondskap skal komme fra Gud, sier Marte Holm Simonsen (27).

Det kan kanskje høres ut som en ateists selvtilfredse påpekning av enda en logisk brist i evangeliet. Men tanken kommer fra en teologistudent på fjerde året, og mye tyder på at den blir stadig vanligere.

I Uranienborg kirke sitter Simonsen sammen med Johanne Gram-Nilsen (24) som studerer teologi på femte året, begge ved Det teologiske fakultet (TF) ved Universitetet i Oslo. De har akkurat blitt spurt om hvorfor Jesus måtte dø.

– Jeg tenker det er for at Gud lettere skal komme oss i møte, men at det også er mennesker som er med på å dømme Jesus til døden, tror Gram-Nilsen.

For ikke mange dager siden var de samme benkeradene fulle av folk som sang strofen «Fra krybben til korset gikk veien for deg, slik åpnet du porten til himlen for meg». Julekrybben står ennå framme, og veien fra krybbe til kors er kort: En av de tre vise menn stirrer rett opp på krusifikset som ruver over alterringen.

På krusifikset henger en utmagret Kristus-figur med hengende hode og tydelige spor etter nagler i håndflatene. Korsfestelse er en svært smertefull og langsom måte å dø på. Likevel er det skjebnen Gud gir sin egen sønn. Selv for den mest vise mann kan det være vanskelig å forstå hvorfor.

Logg inn for å lese videre

eller

Ikke kunde?

Registrer deg her og les Vårt Land i 10 uker for kr 10*.

10 uker - 10 kroner

*Abonnementet er løpende og kan sies opp når som helst. Etter prøveperioden fornyes det automatisk, til rabattert pris kr 199 per måned.

Les også