Historien om en arabisk tannbørste

Vårt Lands medarbeider har lært at det finnes andre måter å pusse tennene på.

Reportasje

I årevis har Vårt Land skrevet om livssynsdialog. Men hvordan foregår det?
Dialogpilotene er et nyopprettet deltidsstudium som utdanner unge til å lede samtaler om tro, livssyn og fordommer. I kveld har jeg spurt om å følge tre av studentenes praksis på Grønland, en multikulturell bydel i Oslo.
Chro Borhan er noe skeptisk: Journalister som skal observere dialog? Det har hun ikke vært med på tidligere. Borhan arbeider som dialogveileder for Nansen Fredssenter. Hun underviser pilotene i dialogteknikk og er studentenes veileder.
Hun ber meg bli med som deltaker. Hvordan skal jeg klare å skrive artikkelen uten notater? Borhan mener at jeg vil huske det i kroppen.

Dypdykk

Jeg setter meg i ringen.
Det er høyt under taket i den store salen på Forandringshuset som KFUK-KFUM driver på Grønland. Hensikten med det som skjer i kveld er å skape en ny forståelse, av seg selv og andre, forklarer de tre pilotene Jørund Hansen (uavhengig), Kaif Raza (muslim) og Marit Marman (kristen). De har ingen fasitsvar med seg. De skal legge til rette for dialogen, så skal vi lære sammen. I en time skal vi gjøre et dypdykk i fordommer og religion.
Veien er målet, med andre ord.
Pilotstudentene understreker at de inviterer til livssynsdialog, ikke religionsdialog, for da kan de som ikke tror også delta og ha verdifulle bidrag.

Inn døra kommer en kameratgjeng med Omar Gilani Syed i spissen. Han er prosjektleder i Samarbeid for Inkluderende Dialog (SID). De skal være med i kveld.
Forsamlingen med 21 mennesker er fra 19 år og oppover. Og meg. Dialogpilot Marit Marman snakker om reglene som er nødvendige for at dialogen og øvelsene vi skal gjøre oppleves trygge:
• Vi snakker positivt om oss selv og andre.
• Vi har lov til å si «pass».
• Vi lytter til hverandre.
• Vi forteller ikke videre det som kommer fram i gruppa
• Vi legger vekk mobilen.

Tannbørsten

Dialogpilot Jørund Hansen vil at sirkelen skal være helt rund. Her er vi alle like. Alt som blir sagt her er like mye verdt, poengterer han.
I presentasjonsrunden ber dialogpilot Marit Marman oss fortelle hvilken farge vi har på tannbørsten. En ung mann forteller at han har to: En vanlig som alle har. Og en miswak. En muslimsk tannbørste, forklarer han smilende og får oss andre til å le. En arabisk tannbørste, korrigerer en annen. Flere av kameratene har også en slik tannbørste av tre. Den har noe med ramadan å gjøre. Det er en pinne, forklarer de.
En pinne til å pusse tennene med? tenker jeg. Har jeg aldri hørt om.
Gulvet blir ryddet for stoler når vi skal gjøre øvelsen «Fire hjørner». Opplegget er at vi blir presentert for en påstand og skal stille oss i et av de fire hjørnene: Enig, uenig, kanskje eller vet ikke – alt etter hvilken stilling vi tar til påstanden.
En påstand kan være «tannbørste er mer enn miswak», sier pilot Kaif Raza og benytter anledning til å forklare hva det er. Han har nok sett våre spørrende ansikter. Miswak er en tradisjonell tannbørste som blir brukt i den arabiske kulturen, laget av en myk tresort. Raza synes det er kult at noen fortsatt bruker det gamle pusseredskapet. Den er god for tennene og for magen, sier en. Snikislamisering, kommenterer en annen og utløser mer latter.

---

Dialogpilotene

  • • Dialogpilotene er en nyetablert forening med mål å utdanne unge voksne i aldersgruppen 19 - 30 år til dialogpiloter.
    • Pilotene skal drive utadrettet dialogundervisning for elever i ungdomsskolen og i videregående skole, i form av øvelser, rollespill og samtaler om tro, livssyn og identitet. Målet er å nå over 5000 ungdom i østlandsområdet i løpet av tre år.
    • Foreningen eies av Tauheed Islamic Centre Oslo, Minhaj Konfliktråd, Islamic Cultural Centre Norway, Human-Etisk Forbund Oslo og Kirkelig Dialogsenter Oslo, som har tatt initiativet til utdanningen.
    • Det første kullet studenter kommer fra seks forskjellige livssynssamfunn.
    • Ideen er hentet fra lignende prosjekter i Sverige og Danmark, som Salaams vänner som ble eid og drevet av «Svenska Muslimer för Fred och Rättvisa» og «Kristna Fredsrörelsen».
    • Dialogen i reportasjen ble holdt på KFUK-KFUMs Forandringshuset i Oslo som driver en Kreativ Dialog-gruppe.

---

Den eneste måten vi kan takle kontrastene i det nye, multikulturelle «vi» er med slike små dialogsamlinger.

—   Chro Borhan, dialogekspert

Skifter ståsted

Kaif Raza presenter påstanden: Noen religioner er bedre enn andre.
Jeg går til «enig»-hjørnet. Her står også de fleste muslimene. Jeg er trygg på troen og at jeg opplever min kristne tro som bra. Men jeg føler at det virker litt skråsikkert. Det er tross alt tro det er snakk om. Jeg skifter standpunkt til «kanskje» og forteller resten av dialoggruppa hvorfor jeg gjør det. Dialogpilotene har sagt at det er lov å skifte ståsted.
Hadde det vært snakk om at enkelte verdier var bedre enn andre, hadde det vært enklere å være enig, men religion er så komplekst, sier en ung kvinne som har stilt seg i gruppen av «vet ikke». En blant de enige sier at han liker Koranen for han finner ingen motsetninger der. En annen snakker varmt om sin tro fordi han opplever islam som en livsguide.

LES OGSÅ: Pratepilotene

Rop til Gud

Religion er et rop, sier en som står blant dem som mener at noen religioner kanskje er bedre enn andre. Han siterer en gammel filosof: Alle roper fordi Guds hjerteslag slår i alle mennesker. Men ropene går til den samme gud.
En om gangen får ordet. Vi andre lytter. Ingen andre lyder er å høre i det gamle menighetshuset til Grønland kirke, som ruver på andre siden av gata. Ingen nedsettende kommentarer. Full respekt, og fullt alvor. Det slår meg hvor oppriktig deltakerne virker og hvor gode de er til å sette ord på sine refleksjoner.
Kaif Raza går tett opp til gruppene, kommer med oppfølgingsspørsmål og lytter. De to andre pilotene er med i dialogen, tar standpunkt, men sier lite.
På en helt vanlig onsdag, midt i hovedstaden, blir en gammel forsamlingssal til et laboratorium der tanker deles, der forestillinger og fordommer testes.

Inn for landing

Pilot Jørund Hansen samler oss til slutt i sirkelen igjen og skal ta oss inn for landing. Når noen tar på jakke og forteller at de må gå, er han tydelig på at alle skal si noe om hvordan de opplevde kveldens dialogverksted. Ingen skal gå uten å bli hørt. Dialogen skal avsluttes ordentlig.
Hva tar vi med oss? spør pilotene. Her er noen svar fra deltakerne:
• Et mye mer åpent sinn.
• Godt å bli utfordret.
• Fint å være venner, selv om man er uenig.
• Lærer mer av hverandre om man snakker til hverandre i respekt.
• Interessant å erfare at noe så hverdagslig som en tannbørste kan skape relasjon mellom oss.
• Fantastisk hva dialog kan gjøre, sier en. Han ble kvitt noen fordommer på vel en time.

LES OGSÅ: Kirken slår et slag for religionsdialog

Et mirakel

Veileder Chro Borhan synes det gikk bra med journalist som deltaker. Det høres ut som om hun fikk testet en fordom? Hun skryter av pilotene og synes det gikk «forbløffende bra». To grupper som ikke kjente hverandre ble sveiset sammen. Tannbørsten ble brobygger og var et «dialogisk mirakel», sier hun.
Kaif Raza avslører at han i starten lurte på hvordan det skulle gå. To ulike «gjenger» er et vanskelig grunnlag for å starte dialog. Suksess av dialog kan lett måles på deltakernes kroppsspråk og stemningen blant dem. Han har en god følelse.

Polarisering

Det norske samfunnet har en utfordring, og den kommer til å bli sterkere, sier Chro Borhan, som er norsk-kurder. Vi kommer til å oppleve en polarisering mellom religiøsitet og sekularisering. Det vil blant annet skje fordi vi har innvandrere med en streng kultur fra Øst-Europa, fra Midtøsten og afrikanere med en tydelig kristen tro.
Den eneste måten vi kan takle kontrastene i det nye, multikulturelle «vi» er med slike små dialogsamlinger, mener hun. Da kan vi bryte ned murer og fordommer som vi – uten at vi vet det – har bygget opp.

God ånde

På toget hjem til Asker googler jeg for å finne mer om hva en miswak er. Tygger du kvisten fra tresorten Salvadora persica skal det visstnok gi deg god ånde. Fibrene lager en bust som man pusser tennene med. Bruken av miswak er mest utbredt i muslimske land og skriver seg flere tusen år tilbake i tid. Profeten Muhammed anbefalte tannbørsten, gjerne til bruk før bønn.

LES OGSÅ: Politi man kan snakke med

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

1

Annonse
Annonse

Mer fra: Reportasje