Logg inn

Når menneskesønnen kommer

Fotograf Jonas Bendiksen har møtt sju menn som mener de er Messias. Kan vi være helt sikre på at en av dem ikke snakker sant?

Når Jesus ikke kjører drosje, er han opptatt med å forberede verden på Guds rike. Bupete­ Chibwe Chishimba var 24 år da han fikk en åpenbaring om at han var den tilbakevendte ­Jesus. Nå er han 43, gift og har fem barn, og kjører rundt i en rusten blå Toyota Corolla, med ordene «Herrenes herre» håndmalt på begge sider av bilen.

I tre år har fotograf Jonas Bendiksen, som er tilknyttet det anerkjente bildebyrået Magnum, fulgt menn som tror de er Messias:

Smykkeselgeren Moses Hlongwane fra Sør-Afrika forkynner at endetiden vil bli innledet så fort han finner en kone. Japanske Jesus Matayoshi har som mål å frambringe Guds rike gjennom en politisk prosess, og har derfor stilt som kandidat i de fleste japanske valg de siste 20 årene.

Den tidligere MI5-agenten David Shayler har et alter ego, Dolores Kane, som legemliggjør de kvinnelige sidene ved det guddommelige, mens den 69 år gamle brasilianske frelseren INRI Cristo har ni kvinnelige disipler, og bruker tida på å spre sin lære på nettet gjennom Youtube, musikkvideoer og direkteoverførte prekener.

For noen vil kanskje disse forestillingene være underholdende fortellinger om inderlig og ­ekstrem tro. For andre vil kanskje Jesu ord være første ­assosiasjon: «For falske messiaser og falske profeter skal stå fram og gjøre store tegn og under, for om mulig å føre selv de utvalgte vill. Nå har jeg sagt dere det på forhånd!».

Bendiksen forteller at han ikke har prøvd å ­avsløre noen.

– Jeg har heller stilt spørsmålet: Hvorfor kan ikke dette være Messias? Fortell meg hva som gjør en av disse messiasene mindre troverdig enn den Messias beskrevet i Bibelen, sier han.

Prøv oss gratis i tre uker

Fyll ut med norsk mobilnummer og en e-postadresse.

Eller se flere abonnementsalternativer

Når du klikker «bestill» må du opprette en bruker som du benytter for å logge inn på ulike enheter. Dersom vi ser at du har en bruker med samme mobilnummer registrert bruker vi denne. Abonnementet stopper automatisk etter tre uker.

Les også