Blant norske buddhister har det lenge vært et ønske om et eget konfirmasjonstilbud for norsk buddhistisk ungdom. Nå er det på plass.
I oktober og november vil årets 15-åringer kunne delta på konfirmasjonskurs og seremoni, i regi av Buddhistforbundet.
– Unge med norsk-vietnamesisk eller norsk-thailandsk bakgrunn er jo norske ungdommer som har vokst opp og gått på skole i Norge, og kanskje ikke har så stor kunnskap om buddhismen, sier generalsekretær i Buddistforbundet, Egil Lothe.
– Det er det helt grunnleggende vi må ta tak i, og gjøre det på en måte som fungerer pedagogisk for ungdommer i dag, sier han.
Ett tilbud for alle retninger
Buddhistforbundet er en paraplysammenslutning som representerer ulike buddhistiske retninger, tradisjoner og kulturer. Retningene kan også ha ulik utforming i forskjellige land.
– Likevel synes vi det var meningsfullt å gi ett tilbud, uansett tradisjon, forteller Lothe.
Konfirmasjonsundervisningen består av et kurs på ca. 30 timer fordelt på to helger, der deltakerne overnatter på det vietnamesiske tempelet på Jessheim. Det hele avsluttes med en konfirmasjonsseremoni i november.
Adopterer europeisk tradisjon
Konseptet buddhistisk konfirmasjon er nytt. I noen asiatiske land som Thailand og Burma driver man med midlertidig ordinasjon, der unge gutter lever som munker i kortere perioder, noe som anses som et slags overgangsritual.
– Men dette å adoptere en europeisk tradisjon som konfirmasjon er nytt i buddhismen. For oss er det ikke seremonien eller festen som er det viktige, men at de ungdommer med liknende bakgrunn kan være sammen om å studere buddhisme og drøfte verdispørsmål og livssynsspørsmål. Det har åpenbart en stor verdi i seg selv, sier Lothe.
Noen er mer konservative enn andre
I teorien kan hvem som helst delta.
– De mer forpliktende sidene av det å være buddhist, som å påta seg tilflukt og løfter, det ligger i hvert enkelt tempel og tradisjon. Vi vil holde det åpent, så ingen presses inn i noe mer enn de vil.
Noen er mer konservative enn andre.
– For eksempel har vietnamesiske buddhister et omfattende opplegg for opplæring av unge, der man blant annet begynner dagen før klokken seks. Det tenkte vi kanskje ville vekke en del motstand, sier Lothe og ler.
På konfirmasjonskurset legges det vekt på egenrefleksjon.
Langsiktig prosjekt
– Du kan godt kalle det en fornorsking av buddhismen. Det var noen innvendinger først: Dette har vi ikke i buddhismen, dette er ikke naturlig for oss. Men så ser man jo i Norge at konfirmasjonsbegrepet har fått ulik betydning, og at Human-Etisk forbund har spist seg inn på dette markedet.
Konfirmasjonstilbudet er også del av et større, langsiktig prosjekt.
– Vi ønsker å være på ballen og kunne gi et tilbud ved alle de fire livsritene.
Foruten konfirmasjon dreier det seg da om barnevelsignelse, vigsel og gravferd. Av 15.000 medlemmer var det i fjor 42 som døde.
– De fleste av våre medlemmer som dør blir godt ivaretatt av sine templer, men det er også noen som ikke tilhører et tempel. Da er det viktig for oss å kunne tilby et alternativ, sier Lothe.
Dialog med kirken
I 25 år har Buddhistforbundet hatt en dialog med Den norske kirke. Lothe forteller at de har fått gode innspill fra kirken angående konfirmasjonstilbudet.
Det viktigste innspillet de hadde var ifølge Lothe seg om erfaringen med at ungdommer har stort utbytte av å delta på ting i helllige rom, og at de syns dette er et fint sted å være.
– At det hellige, stillheten eller roen, hva enn man kaller det, er noe man virkelig trenger. Kanskje særlig som ung i vår tid.
Heldigvis har buddhistene god tilgang på slike rom, sier Lothe. Kurset vil foregå i det vietnamesiske Lotustempelet på Jessheim.
– Vi er opptatt av at man skal få en grunnleggende forståelse for buddhismen, Buddha som person og hva oppvåkning er, i tillegg til at man får utforsket etikken i det buddhistiske livssyn.