Les alt for bare 10 kr!

Det kalles en gullalder for lyd, men hva med Radioteatret?

Dagens unge vet ikke hva Radioteatret er, innrømmer teatersjefen. Hun jobber med å stake ut en ny kurs for NRKs gamle bastion.

Publisert 07. september 2020

– Det er en gullalder for lyd, der interessen for podkast øker og øker. Men det har vist seg at de som hører mye på podkast, ikke har hørt om Radioteatret og ikke vet hva hørespill er, sier Gunhild Nymoen, sjef for Radioteatret.

Selv om det er noen år siden Radioteatret hadde sin storhetstid, har en lytterevolusjon preget medielandskapet det siste tiåret. Podkast som konsept fikk for alvor sitt gjennombrudd med den amerikanske true crime-podkasten «Serial» i 2014. Siden da har antall programmer og lyttere økt stort for hvert år som har gått.

LES OGSÅ: Småpenger kan gjøre Radioteatret great again, skriver kulturredaktør Arne Borge

Tall fra Ipsos viser at i starten av 2017 lyttet 24 prosent av den norske befolkning til podkast månedlig eller oftere. Andre kvartal 2019 hadde den samme andelen økt til 37 prosent.

Statistisk sentralbyrå (SSB) undersøker nordmenns medievaner gjennom deres årvisse mediebruksundersøkelser. I 2016 var andelen som lyttet til podkast daglig, 2 prosent. Gjennom de tre neste årene syvdoblet tallet seg, i 2019 lyttet 14 prosent av den norske befolkningen til en podkast daglig, ifølge SSB.

En parentes i dramahistorien

Et tiår har gått siden Nils Nordberg – krimnestor og Radioteatret-legende – pensjonerte seg fra NRK. Han ledet Rivertonklubben i 25 år, var ansvarlig for Radioteatrets kriminalserier i en enda lengre tidsperiode og ble i 2017 tildelt Kongens fortjenestmedalje.

Når han blir bedt om å ta tempen på dagens utgave av Radioteatret, peker han på at nettopp det er problemet: temperaturen er lav.

– Jeg tror folk opplever Radioteatret som noe som er forsvunnet.

LES OGSÅ: Ansatte kritiserer NRKs kulturkutt

ANNONSE

Logg inn for å lese videre

eller

Ikke abonnent?

Nå kan du lese Vårt Land digitalt i 10 uker for 10 kr*

10 uker - 10 kr

*Abonnementet er løpende og kan sies opp når som helst. Etter prøveperioden fornyes det automatisk til rabattert pris kr 199 per måned.

Les også