Les alt for bare 10 kr!

NRKs hørespillarkiv rommer det beste norsk krim har å by på

Om du kun har hørt på radio de seneste ti årene, er det vanskelig å skjønne – men en gang pleide NRK faktisk å lage skikkelig gode kriminalhørespill. Heldigvis blir arkivet stadig rikere. Her er de ti beste.

Publisert 02. april 2020

Da jeg vokste opp på 1990-tallet var det et fast ukentlig høydepunkt å sette seg med nudler og pølsebiter på kjøkkenet hver lørdag kl. 14:03. Jeg ventet på at nyhetsbulletinen skulle avløses av det kraftige GONG-et som Radioteatret alltid åpnet med. Så programleder, krimnestor – og levende legende – Nils Nordberg, som kunngjorde: «Velkommen til studio for mystikk og mørke gjerninger ...»

Selv visste jeg hva som ville komme, for jeg var en av dem som hadde bedt om å få tilsendt NRK Radioteatrets halvårskalender mange måneder i forveien. Den hadde sin faste plass over pulten i massiv furu, ved siden av stereoanlegget med minidisker som jeg tok opp alle hørespillene på. Det var stykker av Quentin Patrick, Edith Ranum og Gunnar Staalesen. Stemmene til Paul Cox, Varg Veum, Philip Marlowe og Hanne Wilhelmsen.

Høydepunktet var påsken. Da kom det alltid en premiere, som ble sendt hver kveld over fire-fem episoder. Alle visste at Radioteater-året sto og fallt på denne produksjonen. Som regel sto det.

Les Arne Borges topp 10-liste lenger nede i artikkelen


Bratt nedgang

Så gikk årene, og etter Nils Nordberg ble pensjonert i 2009 har det gått nedover for norsk hørespillproduksjon. Og jeg vil si at nedgangen har vært temmelig bratt. Først ble sendeflaten flyttet fra lørdag til søndag. Deretter ble det faste sendetidspunktet simpelthen fjernet – og som alle nedskjæringer ble det lansert som en satsing: Nå skulle man heller lage «podkast», som tydeligvis er NRKs nye ord for å lage radio, bare mye sjeldnere.

ANNONSE
Radioteater-legende Nils Nordberg under sitt siste oppdrag før pensjonisttilværelsen i 2009. (Foto her og på hovedbildet: Marit Hommedal / NTB Scanpix / arkiv)

For en som elsker hørespill er utviklingen ekstremt frustrerende. For mens det seneste tiåret ellers har vært en eneste lang lytterrevolusjon, som har gitt alle høykvalitetshodetelefoner med støydemping over ørene, så har NRK Radioteatret på samme tid forfalt til å bli en klam parodi på seg selv. Det en gang legendariske «studio for mystikk og mørke gjerninger» har blitt et sted hvor prosjekter som er for dårlige til å bli TV, blir realisert som dårlige hørespill – det er tross alt mye billigere å sprenge en bygning på radio. Det er svikt i alle ledd: manus, regi, skuespill, musikk og lyddesign. I famlende forsøk på å gjenoppfinne hørespillsjangeren, har NRK verken klart å lage solid tradisjonell krim eller noe som appellerer til de som er mentalt under 60 år (jeg er ikke selv i den gruppen).


Møllkuler

Man kan godt si at det lukter møllkuler av de tradisjonelle hørespillene til NRK. Og Nils Nordberg var aldri noen avantgardist som presset grensene med kunstneriske ambisjoner. Han var først og fremst en dyktig håndverker – en instruktør, ikke en regissør. Hans lodd var å foredle den klassiske kriminalfortellingen – enten den var skrevet i 1887 eller 2005.
Men jeg har aldri skjønt hvorfor mange nedlatende sier at noe lukter møllkuler hvis det er gammelt og utdatert. For lukter ikke møllkuler egentlig godt?  

Derfor kommer det her en anbefaling av de deiligst dunstende møllkulene i det som etter hvert har blitt et rikholdig arkiv av hørespill på NRK.no. Enten du bruker radiospilleren på radio.nrk.no eller radio-appen deres, er alle disse hørespillene gratis tilgjengelig.

Under bildet fra Radioteatrets studio anno 1950 følger de ti beste etter min mening, med vinneren til slutt.

ANNONSE

For en som elsker hørespill er utviklingen frustrerende.

Radioteatrets legendariske studio på Marienlyst, med trappen med ulikt gulvbelegg, er fortsatt i bruk – inntil NRK flytter. Bildet viser en innspilling i 1950. (Foto: NTB Scanpix / arkiv)

10. Stålgrottene

Etter en fortelling av Isaac Asimov
Dramatisert av: Bert Coules
Instruktør: Nils Nordberg
Med: Nils Ole Oftebro, Sven Nordin, Elisabeth Sand m.fl.
Tre episoder
Først sendt i 1994

Dette er det eneste science fiction-bidraget på lista. Mange kjenner Asimovs Jeg, Robot, som denne fortellingen er basert på. Lydarbeidet underbygger den dystre framtidsstemningen som minner om Blade Runner, og de filosofiske problemstillingene om menneske og maskin, skaper og det skapte, lever i bakgrunnen av fortellingen. Jorden er forpestet og overbefolket – kanskje er det robotene som må redde oss i jakten på nye verdener å erobre. Nils Ole Oftebro er en briljant hørespiller og han bærer mye av denne fortellingen. Lytt her.

Foto: NRK
ANNONSE

9. Gjerningsmann ukjent

Av Johs Solberg
Instruktør: Nils Nordberg
Med: Pål Skjønberg, Bjørn Sundquist, Anne Krigsvoll , Trond Brænne m.fl.
Fire episoder
Først sendt i 1984

Jeg vet ingenting om Johs Solberg, annet enn at han har laget noen av de mest egenartede og beste kriminalhørespillene i Norge. Og kanskje de mest underkjente. Egentlig er det en kjepphest for meg at hørespill trenger en fortellerstemme for å lykkes, men Solbergs fem sosialrealistiske kriminalhørespill motbeviser dette. De er det nærmeste vi kommer The Wire i dette landskapet. Her er det traust og saktmodig politiarbeid i en småby på Østlandet, og det er masse kollegial varme mellom trekløveret Lier, Bjerke og Brun – strålende spilt av Skjønberg, Sundquist og Krigsvoll. Formelen er enkel: Et mord, etterfulgt av saklig og grått politiarbeid. Lytt her.

Prøv også Mistenkelig dødsfall (1982), Kontaktskudd (1989) og Det er fra kriminalpolitiet (1995).

Foto: NRK

8. Spill i mørke

Av: Edith Ranum
Musikk: Rain
Instruktør: Nils Nordberg
Med: Ingerid Vardund, Stein Grieg Halvorsen, Britta Lech-Hanssen m.fl.
Seks episoder
Først sendt i 1979

Jeg er nødt til å ha med noe av Edith Ranum. 20 år gammel ble hun blind og la skuespillerkarrieren på hylla. Siden da har hun skrevet fem kriminalhørespill med detektiven Julia Tinnberg. Alle utspiller seg i Oslos sosietetsliv, hvor kultur- og mediefolk bedrar og myrder hverandre med en merkelig munterhet. Det er med andre ord noe borgerlig over Ranums fortellinger, men jeg klarer ikke å holde det mot henne. Spill i mørke er kanskje hennes beste, ikke minst fordi hun drar nytte av sine egne erfaringer som blind gjennom en viktig birolle. Langsomt nøstes intrigen opp, og når mordet til slutt er oppklart, har mye annet grums blitt virvlet opp på veien. Lytt her.

Prøv også Spill med ukjent motiv (1982), Ringer i mørkt vann (1986), Ekko fra glemte graver (1989) og Kadaverkvartetten (1994).

Foto: NRK

7. Marlowe: Kvinnen i sjøen

Etter en roman av Raymond Chandler
Dramatisert av: Bill Morrison
Oversatt av: Olav Angell
Instruktør: Nils Nordberg
Med: Lars Andreas Larssen, Ståle Bjørnhaug, Eva Sevaldson, Marie Louise Tank , Nils Ole Oftebro m.fl.
Fire episoder
Først sendt i 1990

Raymond Chandler er som kjent en av de beste kriminalforfatterne i det 20. århundret. I motsetning til de fleste kriminalforfattere, som kun er opptatt av plott, er Chandler en litterær krimforfatter. Han skriver godt, med andre ord. I Radioteatrets versjon av Kvinnen i sjøen kan vi derfor glede oss over freidige dialoger mellom den munnrappe Marlowe (Lars Andreas Larssen) og diverse korrupte politifolk og halvkriminelle kapitalister. Fortellingene viser hvor langt man kommer med gode monologer i hørespill – og at action og ytre handling ofte er oppskrytt i denne sjangeren. Lytt her.

Prøv også Fallet (1979) og Den store søvnen (1980).

Foto: NRK

6. Hunden fra Baskerville

Etter en roman av Sir Arthur Conan Doyle
Dramatisert av: Ittla Frodi
Instruktør: Nils Nordberg
Med: Helge Reiss, Tor Stokke, Per Lillo-Stenberg, Ane Hoel, Erik Hivju m.fl.
Seks episoder
Først sendt i 1977

I denne klassikeren spiller Sherlock Holmes en mindre rolle enn han pleier, noe som gir Tor Stokke mye plass som Dr. Watson. Og når Holmes først trer inn for fullt, er det med en herlig eksentrisitet, spilt av Helge Reiss. Hørespillet er først og fremst minneverdig på grunn av stemningen som manes fram der ute på moen på Dartmoor – hvor det grufulle uhyret er aller mest skremmende nettopp fordi det er fraværende. Hører man dette opp mot Sherlock-fortellingen Fryktens dal (2016), blir det klart at Marienlyst har mistet kontrollen over virkemidlene på veien. Lytt her.

Prøv også En studie i rødt (1987) eller De fires tegn (1992).

Foto: NRK

5. Sort messe

Etter John Dickson Carrs roman
Dramatisert av: Sven Lange
Musikk: Rain
Med: Nils Ole Oftebro, Anne Marie Ottersen, Lise Fjeldstad og Bjarne Andersen m.fl.
Instruktør: Nils Nordberg
Seks episoder
Først sendt i 1975

For mange er dette kanskje det ultimate hørespillet NRK har laget, og jeg skal ikke protestere på det. Her smøres det tjukt på med gotisk grøss, båret fram av Rains musikk og Anne Marie Ottersens dirrende tilstedeværelse. En beryktet giftmorderske som levde hundre år tidligere spøker i kulissene. John Dickson Carrs fortellinger har vært hyppig brukt i Radioteatret – de kjennetegnes av intrikate plott med overraskende vendinger, gjerne lagt til overklassemiljøer, med en intelligent detektiv som til slutt løser det hele. Lytt her.

Prøv også Dødstårnet (1985).

Foto: NRK

4. Åndemasken

Etter Stein Ståles roman
Dramatisert av: Sven Lange
Instruktør: Nils Nordberg
Musikk: Rain.
Med: Henrik Mestad, Helge Winther-Larsen, Ivar Nørve, Kari Rasmussen, Ingunn Beate Øyen, Kari Simonsen, Geir Kvarme m.fl.
Fire episoder
Først sendt i 1993

På et pensjonat i 1938 foregår en rekke spiritistiske seanser hvor klarsynte forsøker å komme i kontakt med de døde, med sitt «Selskap for psykisk forskning». Det snakkes med de døde – og det blir stadig flere å snakke med, ettersom en etter en dør på mystisk vis. En indre reise til Blokksberg får vi også, og student Erik Berg havner i begivenhetenes sentrum. Dette høres kanskje fjollete ut, men fortellingen skal være inspirert av Køber-saken i Fredrikstad på 1930-tallet, hvor et dødsfall ble koblet til spiritistiske seanser. Lydarbeidet og skuespillet til blant andre Henrik Mestad og Geir Kvarme gjør dette til et veldig minneverdig grøss. Lytt her.

Foto: NRK

3. Jernvognen

Etter Stein Rivertons roman
Dramatisering: Sven Lange.
Instruktør: Nils Nordberg
Musikk: Rain
Med: Erik Hivju, Ole-Jørgen Nilsen, Dan Fosse, Ståle Bjørnhaug m.fl.
Fire episoder
Først sendt i 1981

Denne Riverton-romanen blir ofte kåret til den beste norske kriminalromanen gjennom tidene, ikke minst på grunn av en svært sofistikert vending mot slutten. Og hørespillet gjør ikke skam på den. Lydarbeidet er sommerlig og nøkternt, behjulpet av gruppen Rains stemningsfulle piano- og fløytespill. Rain går igjen på denne lista, og bandet har vært den klarte viktigste musikkleverandøren til Radioteatret de siste 50 årene. Jernvognen er psykologisk krim, og viser hvor mye man får ut av en aktiv fortellerstemme i hørespill, særlig når den rommer så mye dramatikk som Erik Hivjus stemme. Lytt her.

Prøv også Den røde enke (1996).

Foto: NRK

2. Historien om Gottlob

Av: Torolf Elster
Med: Jørn Ording, Bab Christensen, Kirsten Heiberg, Mona Hofland, Knut Risan, Espen Skjønberg, Per Sunderland m.fl.
Dramatisering: Helge Hagerup
Instruktør: Erik Lassen
Elleve episoder
Først sendt i 1969

Dette er connoiseurens valg, og kanskje ikke for nybegynnere. Jeg hørte den selv for første gang da jeg malt husets yttervegger, to og et halvt strøk. Det tok sin tid, og tid får man rikelig av her, med hele elleve episoder. Plottet er så intrikat at det er bortkastet å si noe om det. Men det starter med en full manns tale på et passasjerskip som går på en mine før utbruddet av 2. verdenskrig. Sju mennesker havner i en livbåt, og derfra går historien hit og dit i tid og rom, med et lengre opphold i Praha. Torolf Elster forsøkte med denne fortellingen og favne usikkerheten på det europeiske kontinentet i tiåret fram mot krigen. Det lyktes han med. Lytt her.

Foto: NRK

1. Døde menn går i land

Etter Bernhard Borges roman
Dramatisert av: Egil Lundmo
Instruktør: Nils Nordberg
Musikk: Åsmund Feidje
Med: Terje Strømdahl,  Finn Schau, Unn Vibeke Hol, Marianne Krogh, Nils Vogt m.fl.
Fem episoder
Først sendt i 1988

Dette er kanskje det mest perfekte hørespillet NRK har laget. Bernhard Borge er som kjent André Bjerke pseudonym som kriminalforfatter, og denne fortellingen inneholder de samme ingrediensene som den enda mer kjente De dødes tjern: Rasjonalistiske og metafysiske forklaringer går side om side, og det er uvisst hvem som får det siste ordet. Plottet er stramt, skuespillet er levende og deilig møllkuleaktig på samme tid, men det er først og fremst musikken og lydarbeidet som må framheves. For det er bare én ting som til syvende og siste avgjør hvor godt et hørespill kan bli: Atmosfæren. Hør denne, så forstår du hva jeg mener. Lytt her.

Foto: NRK

Er du ennå ikke lei, kan du lytte til disse:

Tornerose sov i hundre år (Gunnar Staalesen)

Vertshuset Jamaica (Daphne du Maurier)

De 39. trinn (John Buchan)

Mannen som gikk opp i røyk (Sjöwall & Wahlöö)

Panikk i Polford (Rodney D. Wingfield)

Les også