Kristne organisasjoner når unge gjennom gaming

Dataspill har blitt kritisert for å være voldelige, avhengighetsskapende og passiviserende. Men å bruke dem i diakonalt arbeid er det likevel gode grunner til, mener kristne organisasjoner.

Reportasje

– Det lukter så ekkelt her at jeg holder på å krepere.

En tenåringsjente rynker på nesa. En eim av svette og chips henger mellom veggene i menighetssalen til Vigrestad Misjonshus i Rogaland denne lørdagskvelden i februar. I snart ett døgn har om lag 50 tenåringsgutter sittet i mørket foran hver sin skjerm ved fire langbord og spilt dataspill, eller gamet som det også kalles. De er på datatreff – eller såkalt LAN-treff – på bedehuset. For andre gang arrangeres det av ungdomsarbeidet til Norforsamlinga Vigrestad. Menigheten er tilknyttet Normisjon, og deler bedehuset med tre andre misjonsorganisasjoner.

Datatreffet er åpent for begge kjønn, men i år som for to år siden domineres det av gutter. Bare én jente er påmeldt. De øvrige jentene i rommet er i all hovedsak innom for å slå av en prat. En av dem som har fått selskap utenfra er Gabriel Gomes Lima (14). I hans tilfelle er det kameraten Andreas (15) som har stukket hodet innom. Med lynkjappe fingre på Playstation-kontrollene sine, styrer de hver sine virtuelle legofigurer i det ytre rom i spillet .

– Nå skal vi få et oppdrag sammen. Det ser ut til at vi skal grave opp noe, men vi vet ikke hva det er ennå, forklarer Lima scenen som utspiller seg foran dem – uten å vike blikket en tomme fra skjermen. På pulten hans står en nesten tom, gjennomsiktig godteboks med sure padder. Cola, energidrikker og potetgull er en diett som går igjen ved andre pulter.

Tall fra Medietilsynets barn og medier-undersøkelse fra 2018 viser at 96 prosent av guttene og 63 prosent av jentene i alderen 9-18 år spiller spill. Blant jentene synker andelen som spiller med økende alder, mens over 90 prosent av guttene spiller uavhengig av alder.

Den voksende spillkulturen er det flere kristne forsamlinger som ønsker å legge til rette for. I årevis har for eksempel enkelte menigheter i Den norske kirke arrangert datatreff i menighetshusene sine. Norsk Luthersk Misjonssamband (NLM) har tidligere arrangert LAN-helg på Tonstad i Vest-Agder, og skulle gjøre det for andre gang denne helgen. På grunn av korona-virsuet avlyses dette. LAN-party har dessuten Brunstad Christian Church arrangert, blant annet under deres Høstcamp i Oslofjord Arena i oktober.

Det gjør de klokt i, mener Andreas Ruud på den NLM-eide Bibelskolen Fjellhaug i Oslo. Han er kontaktlærer på skolens populære gaminglinje «Bibel, Gaming og Digital kultur», som startet opp i 2017. Hovedmålet med linjen er «å kombinere spilleglede med personlig og åndelig utvikling».

– Spilling har mange positive sider. Ikke bare har det en egenverdi i seg selv å spille, men det har også et sosialt aspekt. Gaming er for mange en felles interesse som knytter mennesker sammen, både i kristne miljøer, men også på tvers av tro og livssyn, sier Ruud, som selv er en aktiv dataspiller.

Forsvarer skytespill

I mange menigheter er likevel den digitale kulturen en «bortebane», er hans inntrykk.

– I en del kristne sammenhenger har gaming hatt et dårlig rykte. Man har gjerne avfeid alt som har med spilling å gjøre, men det tror jeg først og fremst skyldes manglende kjennskap til spillverdenen. Det er lett å tenke at hvis noe er fremmed, er det sannsynligvis ikke bra, sier Ruud.

«Forskere mener krigspill påvirker oss», kunne for eksempel NRK slå opp i 2015.  «Voldsforsker: - Kan bli avstumpet av skytespill», het det i VG for elleve år siden. Andre kritikere har hevdet at dataspilling skaper en avhengighet hos barn og unge, eller at de blir passive og isolerte.

Hvordan kan kristne forsvare gaming mot innvendinger som dette? Ruud påpeker at the American Psychological Association nylig uttalte at det «ikke er tilstrekkelig vitenskapelig bevis for å støtte en årsakssammenheng mellom voldelig videospill og voldelig oppførsel». Dette understøttes av de fleste og de nyeste forskningsrapporter på feltet, framholder han.

– Elevene på gaminglinjen spiller mye spill, blant annet skytespill, men ingen av dem er voldelige eller driver med skyting på fritiden, sier Ruud.

– Men hvordan harmonerer det voldelige innholdet med det kristne nestekjærlighetsbudskapet?

– Jeg kjenner til spill som pusher grensen for hvor grisete vold kan være, og de tar vi avstand fra. Samtidig ser jeg ingen sterke argumenter for at kristne ikke kan se krigsdokumentarer eller krigsserier som har voldsscener i seg. Dette mener jeg også er gjeldende for flere spill. I mange tilfeller inneholder budskapet og det som formidles i disse historiene noe verdifullt, selv om vold kan være en del av spillets mekanikk, sier han.

På gaminglinjen har de et eget etikkfag hvor elevene går inn i problemstillingene knyttet til nettopp virtuell vold. Hvert enkelt spill analyseres.

– Spill kan ha voldelige elementer, men de færreste spill vi har analysert har et voldsforherligende budskap. Noen spill har budskap som berører eksistensielle tema som sorg, savn, godhet/ondskap. Andre er tydelig religionskritiske. Det tenker vi er en nydelig knagg for å diskutere påstander og argumenter mot den kristne tro, sier han.

Gaming som diakonalt arbeid

Å se på gaming som diakonalt arbeid, mener Ruud burde være naturlig i kristne organisasjoner.

– I Kristen-Norge har vi lange tradisjoner for å drive barne- og ungdomsarbeid som inkluderer interessene til målgruppene, ta for eksempel Tensing og andre korbevegelser som spiller på ungdommers musikkinteresse. Eller du har KRIK som er idrettsbasert. Begge kombinerer aktivitetene med andakter eller kristne møter, påpeker han.

– Jeg mener at det er viktig at vi rommer også de menneskene som faller utenfor de hobbyene som allerede er blitt akseptert som «kristne».

Samtidig mener han det er viktig at kristne ser på spillene med et kritisk blikk og spør:

– Hva gjør spillene med oss og hvordan forholde seg til det? Det handler om å engasjere seg i en kulturbølge som uansett er der, men uten at man går på akkord med etikken man står for.

Åpen for lokallag

Alle som spiller dataspill kan i prinsippet kalles gamere, enten man spiller alene eller konkurrerer på lag med andre. Men noen satser også profesjonelt på dataspilling, og da kalles det e-sport. Som e-sportutøver konkurrerer man i formaliserte ligaer eller turneringer og følges ofte av et stort publikum. En nordmann som har gjort seg bemerket i nyere tid er 16-åringen Emil «Nyhrox» Bergquist Pedersen. I sommer vant han 13 millioner kroner da han ble verdensmester i duo-klassen i spillet Fortnite.

Også tradisjonelle idrettsklubber har fattet interesse for e-sport, selv om det fortsatt diskuteres hvorvidt dataspilling kan kalles idrett. I 2018 kunne likevel Norges Fotballforbund sende sitt første landslag i fotballspillet FIFA til en offisiell landskamp. Og nå kommer også kristne idrettsorganisasjoner på banen. I Kristen Idrettskontakt (KRIK) tilbyr de for første gang e-sport når de arrangerer leiren Arena 2.0. på Bibelskolen i Grimstad i sommer.

– Vi ønsker å være der ungdommene er. Vi ser at e-sport er populært og da er det for oss naturlig å tilby dette som en del av vårt brede aktivitetstilbud, sier Hans Petter Hammersmark, prosjektleder for arrangement og ledertrening i KRIK.

I første omgang ønsker de å høste erfaringer fra sommerens arrangement. Deretter vil de vurdere hvordan de ønsker å bruke e-sport videre. Hammersmark ser ikke bort fra at dataspilling kan bli et innslag også på andre leire framover.

– Og skulle det komme et initiativ om å starte lokallag hvor de bruker e-sport som metode for å praktisere idrettsglede, trosglede og livsglede, vil vi ønske det velkommen, sier han.

---

Dataspill

  • Dataspill, også kalt videospill, er spill og andre interaktive opplevelser som spilles av ved hjelp av elektronisk utstyr. Spillene er programmer som kjøres på en datamaskin, enten i form av en personlig datamaskin, en dedikert spillkonsoll eller en mobiltelefon.
    Dataspillindustrien er i dag en av verdens største underholdningsbransjer fra et økonomisk perspektiv. Samtidig begynner dataspill i stadig økende grad å bli akseptert som et viktig kunst- og kulturmedium, og ikke bare som ren underholdning.
  • Kilde: Store Norske Leksikon

---

Vil kjempe i øverste divisjon

I KFUK-KFUM tråkker de enda hardere på den virtuelle gasspedalen. Forrige måned signerte den kristne ungdomsorganisasjonen sine seks første lag til den norske Telialigaen, som er den største nasjonale e-sportligaen i Europa. Hvert lag består av fem-seks deltakere som er spredt rundt i hele landet.

– Dette er en morsom og ny måte å jobbe på. Vi er vant til å jobbe med enheter lokalt, men her kommuniserer man jo bare digitalt, sier Marianne Linkjendal, som leder satsingen for KFUK-KFUM og selv har lang erfaring i gaming-miljøet. I seks år jobbet hun som frivillig i Norges største datatreff, The Gathering på Hamar.

For KFUK-KFUM er det naturlig å se på e-sport som en del av vårt diakonale arbeid.

—   Marianne Linkjendal, ansvarlig for e-sportsatsingen til KFUK-KFUM

I dag har Telialigaen fire forskjellige grener i spillene Counter-Strike GO, Rocket League, League of Legends og Hearthstone. KFUK-KFUM har et mål om å kunne ha lag i noen av de øverste divisjonene etter hvert, og er åpne for samtlige spill som spilles i ligaen.

Hovedsatsingen deres er likevel egne breddeidrettslag innen e-sport over hele landet, etter modell av KFUK-KFUMs andre idrettslag, kunne Morgenbladet melde i august.
En erkjennelse av at organisasjonen ikke treffer unge gutter i tilstrekkelig grad, er bakgrunnen for e-sport-satsingen, ifølge Linkjendal.

– For KFUK-KFUM er det naturlig å se på e-sport som en del av vårt diakonale arbeid. Det handler om å treffe unge der de er og være relevante, sier hun.

---

E-sport

  • E-sport er elektronisk konkurransespilling der utøverne konkurrerer mot hverandre i ulike dataspill på datamaskiner eller spillkonsoller. Noen konkurranser har pengepremier til de beste utøverne.
  • Oppslutningen rundt e-sport har vokst voldsomt de siste årene. I dag kan profesjonelle turneringer følges av flere millioner mennesker verden over. I flere land sendes e-sport på nasjonale TV-kanaler, deriblant i Sør-Korea, Sverige og Norge.
  • Kilde: Store Norske Leksikon

---

Vil skape gode rammer

Linkjendal understreker at KFUK-KFUM er bevisste på innvendingene mot gaming, og for organisasjonen er det viktig at spillingen ikke skal være et alternativ til fysisk aktivitet for unge, men et supplement. Hun kjenner seg også trygg på forskningsresultater som viser at det ikke er samsvar mellom voldsspill og voldelige handlinger.

– At dataspill virker ukjent for mange betyr ikke at det er skummelt eller feil. Det finnes mange positive sider ved gaming. Spillene handler ofte om taktikk og strategi, og det må kommuniseres masse innad i et lag for å kunne spille godt. Kanskje skjer dette på engelsk også, og mange ser at barna blir gode på engelsk gjennom å spille dataspill med andre, sier hun.

Spillerne må dessuten samarbeide og være kreative for å gjennomføre et oppdrag eller nå et mål.

– Mange spill gir også unike muligheter til å se ting fra andre perspektiver, og gir spilleren mulighet til å sette seg inn i rollene på en mye mer interaktiv måte enn gjennom film, sier hun.

Linkjendal framholder at det ikke er KFUK-KFUMs mål å skulle bestemme hvordan de unge bruker sin fritid, «men å anerkjenne deres fritidsinteresse og legge til rette for den på en god måte».

– At noen mener at det er grunn til å kritisere gaming, er ikke en grunn til at det ikke skal være noen voksen tilstedeværelse i miljøet.

Setter klare grenser

På Misjonshuset på Vigrestad er spillereglene for datatreffet tydelige. Klokken 02.00 skal skjermene være avslått. Deretter sover deltakerne ut på liggeunderlagene sine i naborommet til spillingen starter opp igjen klokken 10. Spill som overstiger aldersgrense 12 år, er forbudt.

Det betyr ikke at alle spill på skjermene er voldsfrie. I spillet Fortnite, som er en av deltakerfavorittene, er veien til avtrekkeren kort på de virtuelle maskingeværene når hundre spillere hopper ut i fallskjerm på en øy. Målet er å konkurrere mot hverandre til én spiller, eller ett lag, står igjen.

Det overordnede målet med datatreffet er et ganske annet:

– Vi ønsker å få ungdommer til å treffe Jesus, sier Jan Olav Gabrielsen, som er ansvarlig for treffet.

– Er det noe trosformidling oppi i all dataspilling?

– Samtaler om tro tar vi der det faller seg naturlig. De fleste blir kristne i relasjoner. For oss er det viktigst å bli kjent med ungdommen. Da må vi gjøre oss relevante og tilby aktiviteter som ungdom er opptatt av. Vi hadde ikke fått 50 deltakere her dersom vi ikke hadde tillatt spill som ungdommene selv er opptatte av, sier han.

Gabriel Gomes Lima (14) og Andreas (15) mener bedehuset har truffet en nerve blant ungdommen når de tilbyr LAN-helg.

– Det er jo tøft og kreativt at de gjør dette. Det er en god måte å samle ungdommen på. Det er ikke sånn at du må game her heller. Da jeg var her sist var det folk som spilte kort, sier Andreas.

– Jeg spilte Uno, skyter Lima inn.

At det også er en trosdimensjon ved datatreffet blir ekstra tydelig når klokken nærmer seg 20. Da napper nemlig Gabrielsen ut nettverkskabelen, noe som betyr at ungdomsmøtet i den andre enden av salen er i gang. Fra scenen priser et lovsangsband Gud, og ved mikrofonstativet levner forkynneren ingen tvil om datatreffets misjon:

– Hvis du har lyst til å starte et liv med Jesus i dag, så har jeg lyst til å være med å be for deg, sier han.

– Og hvis du bare har lyst til at vi skal velsigne deg og be om at du skal klare å holde deg våken i natt, så kan vi det òg, legger han til.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Reportasje