– Solberg har som både partileder og statsminister en lang tradisjon for å stille opp i de merkeligste situasjoner. Hun viser at hun har selvironi og samtidig har hun politisk tyngde, forteller Jens Kjeldsen, professor i retorikk ved Universitetet i Bergen.
Ifølge retorikeren gjør det at vi har lettere for å tro på situasjonene Erna avbildes i, enn hva er tilfellet for en del av hennes kollegaer.
– Hvis du popper opp hvert fjerde år med en rar hatt, blir det lett for dine meningsmotstandere å bruke det mot deg.
Så hva gjør Erna for å ikke gå i fella?
Vi ble med på det omreisende valgkampsirkuset.
Vestlandsturnèen starter med is, snop og valgløfter. Vestlandet er viktig. Skole er viktig. Helse er viktig. Det er sol i Bergen. Fint vær er viktig. På torgallmenningen i Bergen sirkulerer presse, allmue og PST i en herlig runddans rundt vår øverste folkevalgte.
– Politikk er meningens teater, ifølge førstelektor i retorikk ved Høyskolen Kristiania, Kjell Terje Ringdal.
Og fotografiet er scenografien. Alle bilder er politiske markører som videreformidler politikerens dypere meninger, mener retorikk-eksperten.
Fansen vil ha erna-fies.
Ringdal mener denne formen for selvframstilling er nødvendig for å få potensielle velgere til å sette seg inn i budskapet.
Publikum venter på Sjøløve- & statsminister-show.
På Akvariet i Bergen finnes to Ernaer. En pingvin og en statsminister. En lørdag bestående av sol, selfies og sjøløver.
Søndagen starter på Fjellanger Hundeskule i Os hvor topptrente hunder deltar i et forskningsprosjekt der de skal lære seg å snuse seg fram til lungekreft.
På dekk er det fint lys både for papiraviser og etermedier
PST følger alltid med.
Ringdal kaller retorikken for «politikkens glidemiddel». – Og når jeg hørte meg selv uttale det ordet, kom jeg til å tenke på Hadia Tajiks trollpikkstunt: Ved å iscenesette seg slik fikk hun fram et utmerka politisk budskap som ellers hadde vært umulig å selge til VG, sier retorikkeksperten.
– Erna Solberg er en av få norske politikere som håndterer visuell retorikk
—
Jens Kjeldsen, professor i retorikk
Turen går videre til Akers anlegg på Sandvikvåg på Stord.
Olje er den gamle oljen. Vind er den nye oljen. Vestlandet er den nye oljen. Powerpoint er den nye oljen.
Alle skifter om til kjeledress og verneutstyr. Man kan plutselig ikke se forskjell på presse, rådgivere og ansatte.
Etter å ha funnet ut hvem som er hvem og hvor de er på vei, svermer Samfunnsoppdraget rundt personen som betyr noe.
Litt historie: Da den amerikanske presidentkandidaten Michael Dunkakis stilte med rar hjem på hodet i stridsvogn, satte han ny standard for feilslått mediestrategi.
Dunkakis stilte mot George Bush i presidentvalget i 1988.
Budskapet hans var "strong on defense", så han rulla like greit avsted i en tank.
Jippoen slo feil, og bildet ble snudd til antireklame. Og Bush vant valget.
Samfunnsoppdraget løper i forveien for å fange Statsministerens ankomst til Knut Arild Hareides foreldre. – Jeg vil ha rene bilder! proklamerer VGs utsendte. – Det vil sikkert TV2 også ha, svarer en kommunikasjonsrådgiver. Vårt Lands utsendte vil bare ha rot.
Det ryddes, det hilses og Statsministeren vandrer videre inn i Hareides oppveksstun.
Solberg har en lang tradisjon for å stille opp i de merkeligste situasjoner.
—
Jens Kjeldsen, professor i retorikk
Statsministerens triks er selvironi, ifølge retorikkprofessor Svensen.
Barnegråt, blitsregn og sveler. I uken som kom ble norske verdier satt på dagsorden. I stuen til Hareide var det mest lykkeønsker og valgretorikk.
Det er ikke hver dag en får hele Samfunnsoppdraget inn i stua.
Norske verdier med kaffe og medfølgende kake.
Så var kaffebesøket over. Én mann med en plansje forsøker å fortelle noe, men ingen hører etter.
På besøk hos Salmalaks' oppdrettsanlegg kommer vestlandsregnet snikende. Paraplyer blir slått opp, lakseburgere blir spist og flere gruppebilder blir arrangert.
Så var det slutt. To dager og ti - 12 programposter unnagjort. Det er enda 36 dager til valg. (Alle foto: Adrian Nielsen)