Les alt for bare 10 kr!

Et kjærlig blikk på utskjelte folkefavoritter

Eliten har stemplet dem som sentimentale og smakløse. Nå får elg i solnedgang, gråtegutter og folkelige Jesus-motiver en oppreisning.

Publisert 21. februar 2020

Arne Lie Christensen er ofte i utlandet. På greske øyer oppsøker han små kapeller med religiøse motiver. Ikke fordi han er kristen, men fordi han tiltales av stemningen. Kunstinteresserte i omgangskretsen gjør det samme; de synes de sakrale bildene er spennende og på sitt vis tiltrekkende.

Mer hjemlige Jesus-motiver i sarte pasteller – det vi i dag ville tenkt på som «bedehusbilder» – har langt fra samme status.

– Det er ganske fascinerende. Vi ser på bilder gjennom kulturelle filtre som vi ikke er bevisste på, sier Christensen.

Jesus i stua

I sin nye bok Elg i solnedgang. Et kulturhistorisk blikk på bilder går Christensen tettere på motivene folk flest har hatt på veggene de siste hundreårene. Heller enn å definere bildene som kunst eller ikke-kunst, har han plassert dem inn i smakens og hjemmelivets kulturhistorie.

Et av sporene han følger er de nevnte Jesus-bildene som en gang var så vanlige i norske hjem.

– Oljetrykk av denne typen fikk sin utbredelse fra midten av 1800-tallet. Først i borgerskapet og deretter hos arbeidsfolk. Nå hadde folk råd til å kjøpe bilder, forteller han.

Bibelske motiver hadde eksistert lenge, men da disse rimelige bildene fant veien inn i stuene våre, var det moderne livet i ferd med å ta form. Den private sfæren ble viktigere. Bildene skulle skape hygge og trygghet i hjemmet.

ANNONSE

Logg inn for å lese videre

eller

Ikke abonnent?

Nå kan du lese Vårt Land digitalt i 10 uker for 10 kr*

10 uker - 10 kr

*Abonnementet er løpende og kan sies opp når som helst. Etter prøveperioden fornyes det automatisk til rabattert pris kr 199 per måned.

Les også