Les alt for bare 10 kr!

En skjelett-helgen bidrar til å true den katolske kirkes suverenitet i Mexico

– La Santa Muerte dømmer ikke, sier Dona Queta om den meksikanske folkehelgenen som er populær hos narko-kartellene.

Publisert 08. februar 2020

Ingen er så raus som La Santa Muerte.

Den hellige død, som navnet kan oversettes til, vil aldri finne på å klandre deg for valgene du har tatt.

Du kan være prostituert, drikke ­tequila hele dagen, rane en bensinstasjon eller smugle et parti metamfetamin over grensen.

Allikevel lytter hun til deg, forståelsesfullt og barmhjertig. Så lenge du er klar over at handlingene du utsetter andre for, kan slå tilbake og ramme deg selv når du minst venter det.

– Alle kan gjøre hva de vil. Hvis det er noe du vil gjøre, så gjør det. Og hvis du ikke vil, så la være, sier Enriqueta Romero, den ubestridte dronningen av den populære meksikanske folketroen sentrert rundt helgenen La Santa Muerte.

Starten på en helgen

For snart 20 år siden var Enriqueta Romero – ­eller Dona Queta, som hun er bedre kjent som – med på å starte en av vår tids mest spektakulære­ ­religiøse bevegelser. Hun bygget et alter for «Santa», som hun liker å kalle skjelett-helgenen, og som lett kan forveksles med en kvinnelig utgave av Mannen med ljåen:

Hun holder en ljå, er kledd i en kappe, og av og til sees Santa Muerte også i selskap med en ugle, som er et symbol på døden i Mellom-Amerikas precolumbianske kulturer.

Da Dona Queta bygget sitt alter, satt hun opp en meterhøy statue av Den hellige død foran sitt enkle hjem i Tepito, det beryktede strøket i Mexico City, der historier om vold og narkotika holder de fleste uvedkommende langt unna.

ANNONSE

Logg inn for å lese videre

eller

Ikke abonnent?

Nå kan du lese Vårt Land digitalt i 10 uker for 10 kr*

10 uker - 10 kr

*Abonnementet er løpende og kan sies opp når som helst. Etter prøveperioden fornyes det automatisk til rabattert pris kr 199 per måned.

Les også