Les alt for bare 10 kr!

Den amerikanske maleren Marsden Hartleys bilder er et ­«syrebad» for sansene

Du svimer ikke rundt i denne utstillingen. Den vekker og vekker og vekker, skriver Olav Egil Aune.

Publisert 11. desember 2019

Kunstmuseet Louisiana en lørdag formiddag, folk køer opp for å se Marsden Hartleys bilder. De «synger» av full hals fra veggene, landskaper i alle regnbuens farger og flere til, godt redigert, for anledningen. 

De bærer bud om et søkende, åpent menneske, som skritter ut i verden, tar til seg alle impulser, i slik grad at han fort kunne­ blitt baktropp i gårsdagens kunst, framfor fortroppen i framtidas. Det ble han ikke. 

Han er en av Amerikas betydeligste malerskikkelser, få har sanset landskap og skikkelser så rett på som han. Og likevel, det var ingen dans på roser.

Bildene er en speiling av ham selv

Den som blir lysblendet av bildene, de som kjenner på at «dette er da vel mye!», skal gå en runde til, og en til og en til. Visst beveger han seg på våre europeiske hjemtrakter, blant annet med sterk påvirkning fra fransk og særlig tysk maleri, men likevel er det et «Atlanterhav» mellom de mange uttrykkene her, akkurat som det er et Atlanterhav mellom USA og Europa. 

«Åndelig sett er jeg tettere enn noen annen jeg kjenner, på å være et menneske uten hjemland», sier han. 

Han finner det der han finner det, de landskapene og de figurene, som strengt tatt kan være ham selv eller agere i hans ­omkrets. En speiling av ham selv, som han kjenner seg igjen i.

ANNONSE

Logg inn for å lese videre

eller

Ikke abonnent?

Nå kan du lese Vårt Land digitalt i 10 uker for 10 kr*

10 uker - 10 kr

*Abonnementet er løpende og kan sies opp når som helst. Etter prøveperioden fornyes det automatisk til rabattert pris kr 199 per måned.

Les også