Les alt for bare 10 kr!

Nostalgi gir millioner i kassa

Heimestrikka votter. Lukten av julebakst og kaffe. Åresalg med kransekaker i gevinst. Den gamle julemessetradisjonen er ikke i nærheten av å dø ut.

Publisert 29. november 2019

‘Her hjemme får jeg høre at det er to årstider – før og etter julemessen’, ler Gerd Bø (80) og slår de siste løkkene i årets nupereller til julemessen i Misjonssalen i Oslo.

Hun sitter i et rekkehus på Oppsal. Det er bare et par dager til en av årets store begivenheter går av stabelen, og hun innrømmer at det blir noen sene kveldstimer for å komme i mål.

Rundt omkring i stuen står det kasser med hjemme­bakte knekkebrød, julekuler omkranset av nupereller og brente mandler – nå gjenstår det bare å bake oste- og eplekaker.

I 40 år har hun forsynt Oslos største julemesse med hjemmebakst og håndarbeid.

– Antall timer? – nei vi regner ikke slik, svarer hun – litt undrende til spørsmålsstillingen.

Viktig bidrag.

Julemessene er nostalgi, men også veldig mye mer. For de store misjonsorganisasjonene er denne tradisjonen en av de store inntektskildene. Norsk Luthersk Misjonssamband får inn hele tolv millioner kroner på noen få julemesse-uker. Tallet for NMS er rundt sju millioner, Normisjon rundt fire millioner.

Også den lille organisasjonen Indremisjonsforbundet – med bedehus spredt over hele sør- og vestlandskysten – har mange julemesser. Men siden organisasjonen er så desentralisert har hovedkontoret på Bildøy i Bergen ingen oversikt. Et eksempel er IMF-forsamlingen Saron på Bryne i Rogaland. Den bidrar inn med en kvart million årlig.

– Et betydelig tilskudd, sier administrasjonsleder Terje Slettebø i IMF Rogaland kort.

Gjennom hans 20 år i organisasjonen har julemesse-inntekt­ene hatt en jevn økning, men har flatet ut de to-tre siste årene.

– Det er fortsatt de gamle ­sliterne som bærer arrangementet, og vi har en utfordring når det gjelder rekruttering, forteller han.

ANNONSE

Logg inn for å lese videre

eller

Ikke abonnent?

Nå kan du lese Vårt Land digitalt i 10 uker for 10 kr*

10 uker - 10 kr

*Abonnementet er løpende og kan sies opp når som helst. Etter prøveperioden fornyes det automatisk til rabattert pris kr 199 per måned.

Les også