Logg inn

Sosiale­ ­medier ­skaper ­reiselyst

Mobiltelefonen har endret ­reisevaner og økt behovet for å dele reise­opplevelser. Men ferie­bildene ­forteller ikke alltid sannheten.

– Jeg benytter særlig Instagram. Nettvenner, som jeg etter hvert er blitt godt kjent med, er ofte den beste reiseguiden, sier Line Elvåshagen.

Hun tilhører den nye generasjonen reisende som baserer seg på tips på sosiale medier når de oppsøker nye steder. I NRK-serien Line jorda rundt besøkte hun åtte land på seks uker, og utforsket hvor mye reisehjelp det er mulig å få gjennom sosiale medier. Da hun kom til Moskva, spurte hun en venn på nettet om han visste hvor hun kunne overnatte. Han visste det ikke, men han kontaktet sine nettvenner i Moskva: «Hvor kan Line sove?».

– Det løste det seg veldig greit, sier 27-åringen.

På vei til Iran opplevde hun det største engasjementet. Flere norsk-iranere meldte seg til tjeneste.

Reise via sosiale medier

Dette er den sjuende i en serie artikler i Vårt Land om å reise.

Bilder og video fra reiser preger sosiale medier som Facebook, Instagram og Snapchat. 

Reiseserien inngår i vår overordnede reportasjeserie «Eksistens». 

For å lese innholdet på vl.no trenger du et abonnement. Allerede abonnent? Logg inn

Få tilgang nå! Prøv oss gratis

  • Tilgang til alt vårt innhold på vl.no.
  • Tilgang til morgendagens avis allerede 21.15 kvelden i forveien som e-avis
  • Etter 3 uker stopper abonnementet automatisk.
  • 
Du får etter endt prøvetid et spesielt godt tilbud på et Vårt Land-abonnement

Prøv oss i 3 uker gratis Eller se flere alternativer

Prøv Vårt Land digitalt i 3 uker gratis





Når du klikker «bestill» må du opprette en bruker som du benytter for å logge inn på ulike enheter. Dersom vi ser at du har en bruker med samme mobilnummer registrert bruker vi denne.

Les også