Sosiale­ ­medier ­skaper ­reiselyst

Mobiltelefonen har endret ­reisevaner og økt behovet for å dele reise­opplevelser. Men ferie­bildene ­forteller ikke alltid sannheten.

Reportasje

– Jeg benytter særlig Instagram. Nettvenner, som jeg etter hvert er blitt godt kjent med, er ofte den beste reiseguiden, sier Line Elvåshagen.

Hun tilhører den nye generasjonen reisende som baserer seg på tips på sosiale medier når de oppsøker nye steder. I NRK-serien Line jorda rundt besøkte hun åtte land på seks uker, og utforsket hvor mye reisehjelp det er mulig å få gjennom sosiale medier. Da hun kom til Moskva, spurte hun en venn på nettet om han visste hvor hun kunne overnatte. Han visste det ikke, men han kontaktet sine nettvenner i Moskva: «Hvor kan Line sove?».

– Det løste det seg veldig greit, sier 27-åringen.

På vei til Iran opplevde hun det største engasjementet. Flere norsk-iranere meldte seg til tjeneste.

---

Reise via sosiale medier

  • Dette er den sjuende i en serie artikler i Vårt Land om å reise.
  • Bilder og video fra reiser preger sosiale medier som Facebook, Instagram og Snapchat.
  • Reiseserien inngår i vår overordnede reportasjeserie «Eksistens».

---

– De hadde slektninger jeg kunne bo hos, de tilbød seg å vise meg hjemmene sine, og presentere meg for slekta si. De var utrolig ­imøtekommende og gjestfrie.

I Bolivia ble hun oppfordret til å ta en gammel, idyllisk fjellvei, som viste seg å være en gammel smuglerrute for narkotika. Den var så smal og kronglete, der den slynget seg ned langs den stupbratte fjellsiden, at den ble kalt Death Road.

– Tipsene var som regel koselige, men kunne også være skumle og utfordrende.

– Holdt tipsene det de lovet?

– Ja, som regel, men ikke alltid. Poserende bilder ved strandkanten i Amazonas, fortalte ikke så mye om jungelen der. En liten by som heter Nimbin i Australia, som en tipser på nettet hevdet var så kul, spennende og idyllisk, ble for meg i stor grad et møte med triste, gamle narkomane.

Digital motivasjon

Sosiale medier får oss til å bevege oss mer, ifølge professor Stefan Gössling ved Linnéuniversitetet i Växjö. Han har forsket på hvor mye vi mennesker beveger oss, hvilke transportmidler vi benytter oss av, og hvorfor vi gjør det. Svarene han fant var entydige.

– Sosiale medier gjør at vi beveger oss mer, både gjennom miljøfarlige transportmiddel som fly, men også ved bruk av miljøvennlige og offentlige framkomstmidler. Facebook og andre sosiale kanaler skaper dessuten et større behov enn tidligere for å kommunisere hvor og hvordan man reiser, forteller Gössling i forskningsrapporten som er publisert i tidsskriftet International Journal of Sustainable Transportation.

En av Norges mest populære turistattraksjoner er for øyeblikket Trolltunga i Odda. Salgs- og markedsdirektør Britt Dalland i Fjord Norge, et landsdelsselskap for de fire vestlandsfylkene, er ikke i tvil om at alle bildene som er blitt lagt ut på sosiale medier, har gjort at enda flere har fått lyst til å besøke stedet med den spektakulære beliggenheten.

– Det har vel alltid vært slik, at andre forteller oss om ting de har opplevd, og om steder de har vært, enten det skjer i vennelag, rundt lunsjbordet på jobben, eller som nå; på sosiale medier som for eksempel Facebook.

Selv om dette ofte er den viktigste kilden for reiselysten, minner Dalland om at det er så mange reisemål å velge mellom, at de som jobber med reiselivsmarkedsføring, har en viktig funksjon ved å presentere gode tilbud og konkrete løsninger.

– For mange er det å finne et egnet reisemål en lengre prosess enn å bestille en reise basert på et bilde på Instagram. Gjennom digital markedsføring håper vi at folk skal velge vårt anbefalte reisemål, fremfor andre alternativer, sier Britt Dalland.

– Men er det ikke de besøkendes egne bilder som har gjort Trolltunga så ettertraktet?

– Jo, i stor grad. De som besøker Trolltunga og deler sine bilder derfra, er blitt våre gode markedsførere. Men dette skjedde først etter at vårt selskap hadde markedsført Trolltunga som et ­attraktivt reisemål. Naturligvis er selve reisemålet her en markedsfører i seg selv, sier Britt Dalland i Fjord Norge.

Rapporterer i «real time»

I sin forskning om reisevaner fant Stefan Gössling ut at mange opplever at de får større sosial kapital jo mer og jo lenger de reiser.

– Med mobilen og datamaskinen i bagasjen, er det en smal sak å dele reiseopplevelsene med venner og kjente, nærmest time for time. Postkortenes tid er definitivt forbi. «Se hvor jeg er nå!», er real time. Der ligger også budskapet: «Se jeg har tid og penger», skriver han i International Journal of Sustainable Transportation.

Medieforsker, psykolog og seniorforsker ved Sintef Petter Bae Brantzæg, er ikke det minste overrasket over at folk deler mer av sine ferie- og reiseopplevelser på nettet.

---

Reise på nett

  • Bilder og video fra reiser preger sosiale medier som Facebook, Instagram og Snapchat.
  • Sosiale medier gjør både at vi beveger oss mer, og at vi deler mer fra reisene våre (Gössling, 2015).
  • Videoinnhold bidrar mest til veksten i datatrafikk. Trafikken er desidert størst i feriemånedene.
  • YouTube sto for mest datatrafikk i mobilnettet i uke 28 med 13,6 prosent, viser Telenors trafikkmålinger.
  • Facebook følger like bak med 12 prosent, Snapchat med 9 prosent og Instagram med 8 prosent.

---

– Facebook er et sosialt medium, lagt opp for nettopp å dele livene våre med andre. Og hva er vel mer fristende å dele enn et bilde av en selv og partneren i en solnedgang i Hellas? At det samme paret senere på kvelden googler om sexproblemene sine, holder de derimot for seg selv. Facebook får oss til å polere virkeligheten, for å fremstå vellykket og få flest mulig likes.

Petter Bae Brantzæg leste i sommer ei bok som heter Everybody lies, hvor forfatteren Seth Stephens-Davidowitz hevder at alle lyver på ­Facebook.

– Jeg er enig med ham. Når forfatteren skriver «everybody», viser likevel undersøkelser at det er færre under 25 år, og færre menn enn kvinner, som bruker Facebook.

Den siste tiden har det vært en tendens at kommeriselle aktører benytter privatpersoners bilder i reklamekampanjer, for eksempel gjennom konkurranser. At reiselivsbransjen ber folk om lov til å bruke deres private bilder i markedsføringen, synes ikke Brantzæg er noe rart.

Som Facebook-bruker har man sannsynligvis lært seg å akseptere enn viss grad av løgn.

—   Petter Bae Brantzæg , forsker ved Sintef

– Folk stoler mer på venner, også venner på Facebook, enn på reklamen. Det vet reklamebransjen. Mange av dem som ser disse idylliske feriebildene, skjønner nok at de ikke forteller hele sannheten. Som Facebook-bruker har man sannsynligvis lært seg å akseptere enn viss grad av løgn.

Ekspodert

At antallet feriebilder som deles på nettet i sommer har eksplodert, tar Telenor litt av æren for. Etter at de i fjor lanserte vanlig pris på mobilutgifter i utlandet, ser de at atskillig flere nordmenn bruker datatrafikk i utlandet.

– Aldri har det vært så stor 4G-trafikk som i juli i år. Totalt sett har trafikken i mobilnettet vokst med 64 prosent i juli 2017, i forhold til fjorårets juli-måned. I samme periode gikk 11 millioner bildemeldinger gjennom Telenors nett, som også er ny rekord, sier leder for mobil i Telenor Norge, Bjørn Ivar Moen.

For Telenor er det også enkelt å kartlegge hvor turistene som inntar Norge i sommermånedene kommer fra. Straks de slår på mobilen, vil man kunne se opprinnelseslandet, hvor de oppholder seg, og hvor de beveger seg. Telenor har for ­eksempel kunnet fastslå at det er flest svensker i Frognerparken, og at halvparten av turistene som går til Kjerag i Lysefjorden, er dansker, ifølge en artikkel i Aftenposten sist uke.

Den nye teknologien har en sammensatt virkning på reisevanene våre. Og ikke alle er like negative for miljøet. For eksempel fremhever Stefan Gössling i sin forskningsrapport at smarttelefonen har forandret vårt syn på offentlige kommunikasjonsmidler. Billettkjøp og reiseplanlegging har blitt enklere, slik at man i sentrale strøk er mindre avhengig av bil enn tidligere. For miljøets del er nok likevel endringene mest negative, tror Gössling.

– Selv om apper og annen reiseinformasjon bygger opp under miljøvennlige transportvalg i byene, gjør det også at vi benytter fly oftere, og at vi flyr lengre enn før. Det gjør at forurensningen fra fly bare fortsetter å øke, skriver han.

Bladde i reisekataloger

Line Elvåshagen husker også godt tiden før Facebook og Instagram – før nettet fanget henne, og de fleste andre her i landet. Tiden da hun fremdeles bodde i barndomshjemmet i Stavern.

– Før jeg dro på ferie med foreldrene mine, kunne­ jeg sitte i timevis og bla i reisekataloger av papir. Jeg husker jeg satte ring rundt hoteller jeg syntes var fine. Etter å ha pratet om det med foreldrene mine, ringte faren min til et reisebyrå.

På flyet til for eksempel Syden, uten mobil eller datamaskin i bagasjen, var det opp til familien å finne ut hva de skulle gjøre der.

– Den gamle måten å reise på, kunne absolutt være bra. Foreldrene mine holder seg stort sett til det ennå, selv om de nå har fått Instagram for å følge med på mine turer.

Aldri har det vært så stor 4G-trafikk som i juli i år.

—   Bjørn Ivar Moen, Telenor Norge

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Reportasje