Logg inn

Reklamen­ som ­former lykke­bildene

Vil du være deg selv på ditt beste?­ Kjøp dette, så er du der, sier ­reklamen. Du har ansvaret selv, mener Jan Størksen.

Et minne som har brent seg fast hos Jan Størksen, er fra den han var i Bangladesh og så Telenor-reklamene for mobiltelefoner. De lignet gamle tobakksreklamer: Helten som hadde skaffet seg mobiltelefon, fikk den beste dama og alt rundt var vakkert og herlig.

– For meg var det brutalt å se ungdom som gikk med plasttelefoner som etterlignet mobil­telefonene. De trodde nok ikke det var så lett å gjennomskue, sier Størksen.

Mannen som er kjent for å ha finpusset og spisset Frelsesarmeen som merkevare, er tilbake som markedsleder i organisasjonen. Han kjenner kommunikasjons- og reklamebransjen godt. Selv har han erfart at det å ha det godt, ikke kommer rekende på en fjøl.

Materialister

Å ha god økonomi og materielle ting, øker sjansen for at et menneske er lykkelig, ifølge Ottar Hellevik, professor emeritus ved Universitetet i Oslo. 

Han har sett på hva som påvirker menneskers lykkefølelse ved å studere svarene i spørreundersøkelsen Norsk Monitor. Der har et utvalg nordmenn siden 1985 svart på spørsmål om holdninger, verdier og atferd.

Reklamen og lykken

I den sjuende artikkelen i Vårt Lands serie om lykke ser vi på hvordan reklame og markedskommunikasjon påvirker forestillingene mennesker har av hva som gjør livet godt. 

Vi har spurt en erfaren reklamemann, en forsker som siden 1985 har fulgt nordmenns svar på hvordan de opplever livet, og en foreleser i forbrukeratferd. 

For å lese innholdet på vl.no trenger du et abonnement. Allerede abonnent? Logg inn

Få tilgang nå! Prøv oss gratis

  • Tilgang til alt vårt innhold på vl.no.
  • Tilgang til morgendagens avis allerede 21.15 kvelden i forveien som e-avis
  • Etter 3 uker stopper abonnementet automatisk.
  • 
Du får etter endt prøvetid et spesielt godt tilbud på et Vårt Land-abonnement

Prøv oss i 3 uker gratis Eller se flere alternativer

Prøv Vårt Land digitalt i 3 uker gratis





Når du klikker «bestill» må du opprette en bruker som du benytter for å logge inn på ulike enheter. Dersom vi ser at du har en bruker med samme mobilnummer registrert bruker vi denne.

Les også